Moninaisuuden puolustaja

Moninaisuuden puolustaja

Brasilialaiskirjailija Jéferson Assumção pitää kirjailijan velvollisuutena toimia myös muunlaisissa tehtävissä yhteiskunnassa. Se auttaa ymmärtämään esimerkiksi kirjallisuuspolitiikkaa ja sen tärkeintä tehtävää: moninaisuuden puolustamista.

Assumção itse on toiminut vuodesta 2000 lähtien eri rooleissa kirjan ja lukemisen roolia edistämässä.

Vuonna 2000 julkaistun kirjansa Máquina de destruir os leitores ansiosta Assumção kutsuttiin töihin Brasiliaan INEPiin (Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Anisio Teixeira). Pian tämän jälkeen tuli toinen kutsu kulttuuriministeriön kirjasta ja kirjallisuudesta vastaavaksi koordinaattoriksi. Hänestä tuli kirjan ja lukemisen politiikasta vastaava koordinaattori koko maassa.

Lisäksi Assumção on hyvin monipuolisesti toiminut Työväenpuoleen hallituksissa, sekä liittovaltiotasolla (kirjasto- ja kirja-asioiden johtajana/kulttuuriministeriön kansliapäällikkö, jonka vastuualueena julkiset kirjastot) että Rio Grande do Sulin osavaltiossa (kulttuurivaraministeri). Hän on myös aktiivinen Maailman sosiaalifoorumissa ja uusissa mediahankkeissa. 15 vuoden ajan hän on kirjoittanut myös journalismia, jonkin aikaa ammattilehden ja päivälehden toimituksissa.

Assumção on julkaissut yli 20 kirjaa, joukossa lasten- ja aikuistenkirjoja, kaksi kirjaa filosofiasta ja pari teosta Maailman Sosiaalifoorumista. Cabeça de Mulher olhando a Neve (Naisen pää katsomassa lunta) alkaa Bratislavasta ja on dialogissa fantasiakirjallisuuden ja maagisen realismin kanssa. Tavoitteena on katseen delokalisoiminen: siirtäminen paikkaan, jossa se ei ole luonnollinen. Esimerkiksi lumen tulo ei ole tavallista paikoissa, kuten Pernambuco tai Salvador, sen voi vain kuvitella.

Notas sobre Turibío Nuñez, escritor caído (Muistiinpanoja kaatuneesta kirjailijasta Turibío Nuñezista) kertoo argentiinalaisesta kirjailijasta, joka haluaa olla brasilialainen, ja onnistuu tavoitteessaan. Hän kokee suuren trauman, kun vaimo katoaa vuonna 1978 sotilasdiktatuurin operaatiossa. Mies jättää lapsensa, muuttaa Uruguayhin, Kolumbiaan, Porto Alegreen, Rio de Janeiroon. Hän muuttuu lähes hulluksi, hänessä syntyy fyysinen, taloudellinen, moraalinen ja rationaalinen dekadenssi.

Muistiinpanoja kaatuneesta kirjailijasta Turibío Nuñezista on vahvasti metafiktiivinen teos. Kirja alkaa kuuluisan brasilialaiskirjailija Tabajara Ruasin kuvitteellisella esipuheella. Assumção pitää paljon surrealistisesta kirjallisuudesta.

- Olen luonut oman sarjakuvahahmoa muistuttavan Uma vaca azulin (sininen lehmä), joka ilmestyi ensimmäisen kerran 1994. Kaksikymmentä vuotta myöhemmin Uma vaca azul é ninja em uma vida entre aspas hahmoni on hyvin älyllinen, mutta tekee väkivaltaisia tekoja: kostaa ja turvautuu dekadenttiin väkivaltaan. Kirjan kirjoittaminen olikin hyvin katarttista.

Assumçãon filosofiset kirjat ovat käsitelleet muun muassa espanjalaisfilosofi Ortega y Gassetia ja hänen massaihmisyyttään. Assumção kehittää teorian: massaihminen ilmaantui teollistumisen aikaan ja 2000-luvulla hän on kostumoitunut. Kulttuurin kulutus ja tuotanto on muuttunut heterofoniseksi esimerkiksi digitalisaation ja internetin ansiosta. Nyt tuotanto on autonomisoitunut, kun esiteollisena aikana ei ollut itsenäisyyttä. Myös yhteistyö ja aktiivisuus ovat lisääntyneet.

Kirjallisuus on kansainvälistynyt

Viimeisen kymmenen vuoden aikana brasilialainen kirjallisuus on kansainvälistynyt ja markkinat ovat kiinnostuneet siitä, koska valtio tukee kirjallisuuden edistämistä. Brasilian kirjasäätiö toimii peräti 47 maassa. Suuret brasilialaiskirjailijat vierailevat kirjamessuilla ja tuovat näkyvyyttä brasilialaiselle kirjallisuudelle. Frankfurtin kirjamessuille on tehty katsauksia, jotka ovat edistäneet alueellisten kirjallisuuksien näkyvyyttä.

Vaikka näkyvyys ja kansainvälistyminen ovat lisääntyneet, tehtävää riittää silti edelleen.

- Monesti kirjailijat unohtavat valtion tuen merkityksen. Vertailun vuoksi: 2004 valtio antoi 5 miljoonaa realia lukemisen edistämiseen, vuonna 2008 jo 106 miljoonaa realia. Nousu on huima. Valtion tuki kirjallisuuspolitiikalle onkin yhtä tärkeää kuin strategisten alojen, esimerkiksi teknologian tukeminen.

Assumçãon lempikirjailijoita ovat Julio Cortazar, Jorge Luis Borges, itävaltalainen Thomas Bernhard ja brasilialainen Bernardo Carvalho. Hän on kyllästynyt kirjallisuudessa vallitsevaan sosiologiseen tai journalistiseen tyyliin, joka syrjäyttää surrealistisen, mielikuvitukseen perustuvan kirjallisuuden.

- Euroopassa puhutaan pelkistä fáveloista; suuri osa nykyään julkaistusta kirjallisuudesta vaikuttaa pelkältä sosiologialta. En tiedä, onko ekslusiivista puhua pelkästä sosiaalisesta oikeudenmukaisuudesta: kirjallisuudella on vapaus puhua mistä tahansa asiasta. Sen ei tarvitse seurata muoteja. Brasilialaiskirjailijan pitää silti puhua omasta todellisuudestaan, ei eurooppalaisesta.

Assumção suosittelee muillekin kirjailijoille poliittista ja sosiaalista toiminnan sfääriä. Hänen mielestään Italo Calvinon Kuusi muistiota seuraavalle vuosituhannelle käynnistyy tekstillä, jossa kirjailija onnistuu suoralla katseella tappamaan realismin. Samaan pyrkii Assumção selkeän kielen avulla.

- Olennainen kysymys on, kuinka antaa tilaa moninaisuudelle ja toisenlaisille katseille. Kirjallisuuspolitiikan tehtävänä on edistää yhden identiteetin sijasta hybridiä moninaisuutta.

Rita Dahl
julkaistu Ydin 1/2016:ssä

Comments

Popular posts from this blog

Kirjallisuus, valta ja vastuu -keskustelu huomenna

Surullisen hahmon ritari

Sosiaalinen erakko