Onnistunut Aurore-festivaali

Guillaume Dufay sijaitsi säveltäjänä keskiajan ja renessanssimusiikin rajalla. Hän nojasi tuotannossaan myös englantilaiseen terssisävyiseen konsonanssiin. Suurten poliittisten aiheisen (Dufay-konsertin kohokohta Ecclesia militantis) lisäksi hän sävelsi kevyitä,
viinin ilojen ylistykseen (Adies ces bons vins des Lannoys). Illan konsertin mittaan
käytiin läpi kaikki muut keskeiset tekniikat, kuten fauxbourdon, ja konsonanssi.
Erityisesti Ensemble Petroloysio ja sen kontratenorisolistit David Hackston ja Teppo Lampela olivat suuria konsertin ilonaiheita Petri Arvon dulziansoiton ohella. Yleisesti
olisin toivonut laululta suurempaa heittäytymistä, mutta konsertin kokonaisuus oli
tarkkaan mietitty. Binchois´n Trites plaisir et douloureuse joie -kappaleessa ilahdutti sopraano Sofia Lindroosin sisäistynyt laulu. Sufiran laulu ja soitto pääsi uuteen uuteen lentoon Ensemble Petroloysion taustalla Ecclesie militantis -kappaleessa.
Muiden iltojen ohjelmassa oli renessanssin keskeisiä säveltäjiä, kuten legendan mukaan vaimonsa ja rakastajansa murhannut Carlo Gesualdo. Toinen kokemani konsertti keskittyi Josquin Desprez´n ympärille. Desprez´n Ave Maria avasi konsertin ilahduttavan konsonanttisella imitaatioon perustuvalla harmoniallaan, jossa soolovuorot vaihtelivat. Albert de Rippen O passi sparsissa luutisti Mikkko Ikäheimo todisti instrumenttinsa
tenhon perustuvan hiljaiseen melodiaan, joka pakotti kuuntelemaan. Jacob Obrechtin Tander naken -kappaleessa Raivo Tarum esitteli rumaäänisen krumhornin, joka siksi kai hyväksyttiin kansan juhliinkin. Desprez´n Praeter rerum seriem oli miesyhtyelaulun
komea huipentuma, jossa jumalainen sinkki upposi muihin jumalaisiin lauluääniin
muun orkesterin kera. Bartolomeo Tromboncinon Haimé, perche m´hai privo-kappaleessa oli aitoa kylähenkeä. Renessanssimusiikkia eivät ole esittäneet pelkät koulutetut muusikot, vaan ketkä tahansa musiikintekoon halukkaat ihmiset.
Aurorea täytyy erikseen kiittää runsaasta ja hyvin toimitetusta ohjelmakirjasta. Kirjassa on tietoa renessanssisoittimista keskeisiin säveltäjiin. julkaistu Kulttuurivihkoissa 1/2016

Comments

Popular posts from this blog

Kirjallisuus, valta ja vastuu -keskustelu huomenna

Sosiaalinen erakko

Surullisen hahmon ritari