Fadon juurten täydellinen esittely

Fadon juurten täydellisen kartoituksen sopraano Ana Quintansin kanssa tehnyt cembalisti-kapellimestariMarcos Magalhães esitti livenä tarkasti valikoidun otoksen kartoituksestaan uudenvuodenaaton ja -päivän konserteissa ensiluokkaisen Helsingin Barokkiorkesterin (HEBO) säestämänä ja fadisti Marco Ribeirollatäydennettynä. Sama kartoitus löytyy Sementes do Fado -levyltä (Planeta Clix 2007).
Carlos Paredesin Verdes anos tarjosi sooloilumahdollisuuden Miguel Amaralille ja Marco Oliveiralleportugalilaisine kitaroineen. A. De Silva Leiten Menuetti oli kaikkea kevyestä menuettimaisuudesta modernin sinfoniaorkesterin raskaaseen sointiin ja jopa jazzmaiseen improvisointiin HEBOn soitossa. Miguel Amaralin Luz de Outuno oli modernin geometristä barokkia vivaldimaisin vivahtein.
Keskiaikaista Portugalia edustivat 1200-luvun Cantiga de Santa Maria, jossa viulistit toimittivat kyläkuoron virkaa ihastuttavan Ana Quintansin vastatessa päämelodiasta ja fadisti Marco Ribeiron hiljentyessä rukoukseen. Ribeiron hieman tukahtunut ääni sopi erityisesti José Région Rakkaussonaatin tulkintaan, sen arabialaisiin sävyihin. Portugalin barokkia edustivat Carlos Seixasin vivaldimaista gioia della vitaa ilmaissut cembalokonsertto, jossa kahden cembalon virtuoottiset soolot vuorottelivat.
Konsertin hengellisestä annista vastasi Francisco António de Almeidan kolmiosainen, pyhän kolminaisuuden ylistyksestä mystiseen kyynel- ja sydäntematiikkaan ulottunut kappale, jossa Quintans osoitti kirkkaan äänensä kaikki mahdollisuudet iskukyvystä laajoihin kaariin. Fado-osuudessa Ribeiron sordinoitu laulu oli omimmillaan, ilmaisemassa toteutumattomia haaveita, surua, ikävää ja iloa sekä rakkauttakin.
Galanttisävyinen António Claudio da Silva Pereiran Sinfonia D-duurissa edusti lunduneita/modinhoja, kuten José Palominon duetto, jossa oli hyvää vuorovaikutusta laulajien välillä. Fadosta eteenpäin -osuus loppui fadonkaltaisella musiikilla maailmanmaineeseen nousseen Madredeusin O Pastor -kappaleeseen. Luíz de Camõesin sanoittamassa Com que voz -kappaleessa Quintans osoitti myös fadontulkitsijan taitonsa.
HEBO on viime aikoina tullut tunnetuksi laatuorkesterina, joka ei ole valtionosuusjärjestelmän piirissä. Kyllä se tällä esityksellä sinne kuuluu.
Konsertti oli ohjelmansa osalta aivan napakymppi ja Ana Quintans oli uusi sopraanotuttavuus, jonka nimen painan tiukasti korvan taakse.

Comments

Popular posts from this blog

Kirjallisuus, valta ja vastuu -keskustelu huomenna

Sosiaalinen erakko

Surullisen hahmon ritari