Hallitusti romantiikasta dodekafoniaan

Hallitusti romantiikasta dodekafoniaan
Pianisti Aura Go osoitti kolmannessa väitöstutkintokonsertissaan hallitsevansa sekä romantiikan vaatimat jatkuvat topossiirtymät Sturm & Drangista seesteisempään vaiheeseen että dodekafonisuuden edellyttämän modernimman soittotyylin. Einojuhani Rautavaaran laulusarjassa Matka baritoni Juha Kotilainen osoitti äänensä taipuvan myös dodekafonisuuden edellyttämään ilmaisuun.
Rautavaaran Rakastava-laulusarja antoi sopraano Jenni Lättilälle mahdollisuuden näyttää dramaattisen sopraanonsa kaikenlaisia fasetteja Rilken runoihin perustuvissa lauluissa. Herkästi rakastumisen kohteen sublimoivasta rakkauslaulusta rakastetun kuolemaan ulottuvassa laulusarjassa laulajalla ovat käytössä kaikki keinot dramaattisuudesta hiljaiseen lauluun. Sibeliuksen näyttävissä lauluissa Norden ja Kaiutar Lättilän tyylinen isompi ääni pääsi myös hyvin oikeuksiinsa.
Myös baritoni Juha Kotilainen sai alkuvaikeuksien jälkeen maskuliinisen baritoninsa resonoimaan monella tavalla Sibelius-laulujen edellyttämästä impressionismista (esimerkiksi Kyssens hopp) näkkilaulujen (Under strandens gränar, Näcken) edellyttämään maskuliiniseen voimaan ja uhoon.
Aura Gon soittotapa ulottui hyvin maskuliinisesta hallitusta voimankäytöstä äärimmäisen herkkään impressionismiin. Säestäjänäkin Aura Go oli hyvällä tavalla solistinen peittämättä silti laulajia.
Konsertti päättyi koskettavasti Rautavaaran Aleksis Kivi-lauluihin, erityisesti toisteiseen melodia-aiheeseen perustuvaan Sydämeni lauluun. Laulajat ja pianisti koskettivat kaikki. Tämä konsertti oli koskettavan ilmaisun juhlaa.
Rita Dahl
Aura Go, Jenni Lättilä, Juha Kotilainen
Musiikkitalo, Camerata julkaistu Kulttuurivihkoissa

Comments

Popular posts from this blog

Kirjallisuus, valta ja vastuu -keskustelu huomenna

Surullisen hahmon ritari

Malawi folk-tale