Psykologisen liedin mestari

Hugo Wolf (1860–1903) oli kolmesta keskeisestä romanttisesta lied-säveltäjästä Robert Schumannin jaFranz Schubertin ohella kaikkein psykologisesti ja musiikillisesti korkeatasoisin. Wolfin lied-säveltäjyyttä kuvaa se, että hän valitsi usein kaikkein korkeatasoisimpia tekstejä ja runoja sävellettäväkseen. Spanisches Liederbuchin ja Italienisches Liederbuchin ohella hän tuli tunnetuiksi muun muassa Mörike-, Eichendorff- ja Goethe-lauluistaan.
Helsingin konservatorion esityksessä Aarne Pelkonen ja Juho Alakärppä olivat valinneet konserttiinsa laadukkaan ja monipuolisen valikoiman Wolfin säveltämiä Goethe-lauluja, aina antiikin aiheista (Anakreons Grab) Goethen elämänviisauksia ja huumoria tihkuviin lauluihin (Coptisches Lied II) sekä luonnonimpressionismiin (St. Nepomunks Vorabend) ja juomalauluihin (Genialisch treiben).
Der Rattenfänger kertoi viettelijästä ja kuuluisasta laulajasta, joka tappaa kaupungin rottia työkseen. Konserttia täydensivät kotimaisen liedin mestarin Toivo Kuulan vaimolleen Almalle säveltämä salaperäinen ja melankolinen Sinipiika, Yö nummella, Jääkukkia ja kristillishenkinen Paimenet. Pelkonen taiteili nuorella baritonillaan tyylikkäitä tulkintoja Goethe-lauluista, ja myös Kuulan laulut taipuivat hänen suussaan perinteistä pateettisuutta karttaviksi astetta lyyrisemmiksi tulkinnoiksi.
Pelkonen ja Alakärppä ovat toimineet lied-duona kahdeksan vuoden ajan. Keväällä 2013 ilmestyi PelkosenVirsiä-äänite. Hän ja Alakärppä on lisäksi palkittu tunnustuksella kansainvälisessä Das Lied -kilpailussa ja lied-duo -kilpailussa Entschedessä, Alankomaissa.
Hugo Wolf: Aarne Pelkonen, baritoni, Juha Alikärppä, piano. Helsingin konservatorio 2.2.2015.

julkaistu Kulttuurivihkoissa

Comments

Popular posts from this blog

Kirjallisuus, valta ja vastuu -keskustelu huomenna

Sosiaalinen erakko

Surullisen hahmon ritari