Tao Lin ja Linh Dinh

jos törmään tänään rekkaan, kaikki on okei

särkylääkkeet säilyttävät tunnelman sairaalassa illalla tunnet olosi viisivuotiaaksi en halua rakastua tai voittaa kansallista kirjapalkintoa minä sanon, "annan minun elää sairaalassa ilmaiseksi keuhko-ongelmien kanssa" sinä sanot, "ole varovainen toiveidesi kanssa" minä sanon, "hmmm, miksi minun pitäisi olla varovainen toiveissani jos tulen olemaan onnellinen jos saan mitä haluan?" sinä sanot, "on vaikea sanoa, oletko sarkastinen" minä sanon, "tällaista keskustelua ei koskaan käytäisi sairaalassa"


haluan kaataa appelsiinimehua
kasvoilleni

haluan kaataa tölkin appelsiinimehua kasvoilleni ja vartalolleni
maatessani sängyllä aamulla
ja haluan että on sunnuntai ja haluan mennä takaisin nukkumaan ja kun nukahdan taas, haluan appelsiinimehun nopeasti haihtuvan
ja vievän minut mukanaan

lempirunokirjani
juuri tällä hetkellä

haluan jokaisen runon olevan kyllästynyt itseensä ja pelkäävän maailmaa
haluan kaikkien rivijakojen olevan siellä missä luonnostaan pidät tauon
haluan ettei yksikään viimeinen stanza ole siellä
ja en halua yhtään iloisia runoja vaihtelun vuoksi
koska se myy loppuun
en välitä kuinka vähän rahaa ansaitset
koska loppuunmyyminen on kielikuva
enkä usko että sinun pitäisi valehdella minulle yhdelläkään luontorunolla
koska tiedät ettet ajattele hiekan olevan kaunista
ellet ole hyvällä tuulella, jolla et koskaan ole
enkä halua omistussivua koska sinulla ei ole
      yhtään ystävää


yksinäisyys on vain sana joka
tarkoittaa että tunnet olosi yksinäiseksi
ja masentuneeksi ja olet alkanut
ajatella kuinka vaikeaa ja
oudon mahdotonta sinulle
on olla kiinnostunut
samoista ihmisistä jotka ovat
kiinnostuneita sinusta ja mitä jos
et muuta maailmankatsomustasi ja persoonallisuuttasi
pian, tulet luultavasti
aina tuntemaan olosi yksinäiseksi ja
masentuneeksi koska et voi
muistaa aikaa kun et
tuntenut oloasi yksinäiseksi ja
masentuneeksi mutta todella sinä voit
ja se oli silloin kun olit
pieni lapsi mutta niin pieni lapsi
näyttää eri ihmiseltä,
todellakin, kuin se joka olet juuri
nyt ja sinä et voi tulla
eri ihmiseksi enää
koska olet yli kolmekymmentä
vuotta vanha ja tämänikäiset ihmiset
eivät muutu elleivät he putoa
tallista ja saa pitkää
metallista keppiä aivojensa läpi
ja sitten he muuttuvat
äkillisesti ja joutuvat tiedemiesten
tutkimiksi eikä heidän tarvitse
hankkia oikeaa työtä enää vaan näyttää
aina yksinäisiltä ja kaukaisilta
ja tv:seen tuomituilta vaikka he
ja heidän ystävänsä ja perheensä
ja kansainvälinen tohtoreiden,
neurokirurgien ja psykologien –
kognitiivisten, behavioraalisten,
oikeussalin, ja analyyttisten – tiimi
sanoo etteivät he ole
lainkaan



olen vähällä tappaa kirjallisuusagenttini

jos kirjallisuusagenttini ei soita minulle kymmenen minuutin sisällä kertoen että hän myi kirjani, luulen voivani tehdä jotakin mitä tahansa teenkin, se saattaa olla vastoin lakia ja poliisi haluaa laittaa minut käsirautoihin jos olisin poliisi, pidättäisin itseni, nähdäkseni mitä tapahtuu varastaisin jonkun turkin heidän yltään ja sitten löisin omaa kättäni nuijallani sitten pidättäisin itseni poliisiviranomaisen loukkaamisesta sitten menisin kotiin ja söisin pastaa mutta jos oikea poliisiviranomainen pidättäisi minut, pelkäisin luulen että olisin niin peloissani että katoaisin ja se on täydellistä koska voin tappaa kenet tahansa jonka haluan jos olen ninja ja minulla on katoamisen kyky voin tappaa kirjallisuusagentin koko perheen pilailen vain joku osa sinusta ajatteli juuri, "on väärin tappaa vaimo ja lapset" mutta todellakin, minä pilailen vaikka minun ei pitäisi koska on luultavasti filosofisesti tervettä tappaa ihmisiä koska elämä on kärsimystä ja kärsimys on ainoa todellinen paha ja jos haluat merkitystä, kaikki mitä saat on suunnilleen siinä että teet heräämisestä ja ihmisten tappamisesta päämääräsi ei vain tiettyjen ihmislajien valitsemisesta, kuten hitler teki, vaan kaikkien ihmisten, kuten maailmankaikkeus teki tulevaisuudessa


rehellisesti puhuen en tiedä kenelle tämä runo on suunnattu mutta silti jotenkin kirjoitin senvakaumuksella

sinun elämänfilosofiasi on että huumeet ovat cooleja olet niin nihilistinen ettet välitä ympäristöstä maailmankuvasi on, että väkivalta, ihmisten loukkaaminen ja eläinten tappaminen ovat parasta uskomusjärjestelmäsi on, että tänään aiot olla sekaisin olet asshole muille ihmisille inhimillisten olosuhteiden, eksistentialismin ja korkean ÄÖ:si vuoksi löisit ennemmin jotakuta naamaan ja tappaisit heidät ennemmin kuin antaisit heidän luulla sinun olevan homo elämäsi suurin suoritus on ettet ole homo


minä olen "en tiedä kuka olen" ja sinä pelkäät minua ja niin minäkin

Pelkään niin paljon itseäni että pelkoni pelästyttää sinua enemmän kuin se


instant messenger -keskustelu jonka kävimme isäni vankila-ajoista

minä sanoin että suunnitelmani huomiselle om herätä kuudelta illalla ja ostaa isälleni lahja sinä kysyit mitä aioin ostaa isälleni, maanalaisen tunnelinko? minä sanoin monopolin vankilastavapautumiskortin sinä sanoit jouluna aioit itkeä hiukan, sitten mennä nukkumaan minä sanoin silmäni kostuivat juuri tunnesyistä ja taputtelin naamaani nenäliinalla ja huokaisin sitten tyytyväisenä sinä sanoit kaunista konjuktiivien käyttöä minä kysyin onko kukaan tutuistamme menestyvä sinä sanoit arkistoivasi paskaa toimistossa minä sanoin että sinun pitäisi arkistoida kalastusvapoja ja virnistää pomollesi sinä pyysit minua tulemaan kotiisi minä sanoin ettei minulla ole autoa koska jouduin auto-onnettomuuteen sinä sanoit että päädyit jonkun takamukseen ja tunsit itsesi typeräksi minä sanoin että sinun pitäisi ostaa tankki koska se on hyvä investointi sinä sanoit juoneesi paljon tänä iltana tulematta humalaan



Alustavat kysymykset

Älä kysy mistä tulet? Kysy
monelta tulet bileisiin?
Tuon pullon. Tuontitavaraa. Älä murehdi
kielesi menettämistä, minä olen jo
laittanut väärään paikkaan omani, banaanin,
24 kar. kellon ja herra tietää minkä muun,
viime kerralla ystävällisesti pistäydyit
rantaomistuksissani.



Henkeäsalpaavan viileä muotokuva sotilaspalveluksesta, virtuaalisesta sisäpuolesta
näkökulma nykypäivän ensiluokkaisiin maavoimiin, viihdyttävä

yllätyshyökkäys ja hyvin valittujen, korkeajännitteisten hurjapäiden poispyyhkiminen,
joka tutkii sen monia kiiloja ja globaaleja mahdollisuuksia, toisenlaisia

kuin tämän verisen genren muissa toimintapeleissä, me painotamme
vertikaalisuutta, tiimityötä, neliömäistä kuilua ja sävyisyyttä keinoina

saavuttaa täyden spektrin abjektio, viha ja unohdus
äärimmäiseen kipuun, olkoon se fyysistä tai henkistä, hetkellistä tai ikuista,

itsessä tai toisessa, olkoon mies, nainen, lapsi tai eläin,
poispyyhittyä torsoa, kahtia katkaistua, nivelsiteestä riippuvaa,

heiluvaa oikeaa jalkaa, murskattua oikeaa säärtä, elämän sokaisemaa,
hyvinmuodostuneen etupuolen poltettua vaatetusta.


Preludi

Ole hyvä äläkä ammu minua, minulla on vain dollari
päivää kohti, muoviset varvassandaalit ja talorähjä. Ole hyvä
äläkä puukota minua, minulla ei ole käteistä, vain luotto
kortteja, BMW, jahti ja McKartano.
Ole hyvä äläkä pommita minua, minulla oli jo
kaikki, ennen kuin sinä tulit. 
Dialektiikat

Jokainen syntymä tuho. Vauva on aina söpö
valtavien, aikuisen kokoisten silmien vuoksi, huolimatta
pienestä päästä. Sen hengitys on puhdas, eikä vielä
murhaava. Jokainen kuolemantapaus helpotus.

Meidät on riisunut aseista syötävänsuloinen, puudelinkokoinen vauva
ja sen hapuilu ilotalon labyrintissä
mutkikkaan, haitallisen kielen vuoksi. Toisin kuin pakolaiset
se ei voi kostaa salaisilla ajatuksilla tai sanoilla.

Lapsi tuo rakkautta, kirkastaa talon. Sellainen
elämän tulisi olla. Tällä kotoisalla maapallolla maanjäristykset,
Tsunamit, kuivuudet ja kulkutaudit ovat aina jumalan lahjoja.
Kerran synnyttyään kivi haluaa tulla kylläiseksi, menestyksekäs kivi.


Julma ja yksittäinen rangaistus

En ole kohottanut ääntäni, en ole
aiheuttanut ongelmia, en ole varastanut luita joissa liha yhä roikkuu,
en ole puhunut liikaa,
ja silti [sinun nimesi tähän] totuus on
väärin ja syyttä, onko minut
tuomittu tähän [sinun nimesi tähän].


Väärin

Ulkomaalaiset puhuvat aina liian kovaa julkisissa tiloissa. Se johtuu siitä
että useimmat heistä ovat kuuroja. Mies voisi uskoutua
epämuodostuneista lapsistaan, palavasta kodistaan, kidutetusta
Curriculum vitaestaan, mutta siinä ei ole järkeä, koska hänellä
on parhaimmillaan kaikesta kyhätty, juryn peukaloima, tinapaperinohut käsitys kieliopistasi.


Rakastettuna yksin

Seisoessasi syvällä lumessa älä katso myöhäisen bussin
kääntyvän kulman ympäri, lopulta, älä odota Perjantaita,
kello viittä tai epäoikeudenmukaisen tuomiosi loppumista, älä odota
tämän tunnottoman laskeutumista, trans-kaikkea-lentoa, kiitos
kärsivällisyydestäsi, älä odota Isäsi paluuta
koska jokaisen pitkän päivän jokaikisenä sekuntina sinun täytyy muistaa
mitä DaVinci sanoi: ”Ihminen joka odottaa Kevättä
odottaa omaa kuolemaansa.”

Runot kokoelmasta Jam Alerts, Chax Press 2007

Julkaistu Kirjo 2/2014:ssä

Comments

Popular posts from this blog

Kirjallisuus, valta ja vastuu -keskustelu huomenna

Sosiaalinen erakko

Surullisen hahmon ritari