Tyylikäs Winterreise ja myrsky paapuurissa

Suomen kysytyimpiin nuoriin bassoihin kuuluva Mika Kares kiinnostui SchubertinWinterreise-laulusarjasta Savonlinnan oopperajuhlien tarpeistonhoitajan ja opettajansa ansiosta. Hän on kuunnellut tulkintoja Dietrich Fischer-Dieskausta Martti Talvelaan ja esitti oman, varsin konservatiivisen, mutta laadukkaan näkemyksensä laulusarjasta Sellosalissa hieman flunssaisena.
Winterreisen on esitetty kuvaavan vuodenajan muutosta joulukuusta toukokuuhun, ja nuoren ja aikuisen miehen erilaista sydänsurua. Winterreise koostuu 24:stä Wilhelm Müllerin runosta, jotka Teivas Oksala on suomentanut. Yleensä mieslaulajien tulkitsema Winterreise kertoo rakkaudessa pettyneen nuoren miehen ailahtelevista tunteista saksalaiselle romantiikalle tyypillisin luontometaforin.
Mies tekee matkaa, vaeltaa, pakenee jotakin taakse jättämäänsä ja joka ikinen ympärillä nähty luonto-objekti auttaa kuvaamaan hänen epätoivoista sisäistä sielunmaisemaansa. Laulusarja päättyy lohduttomaan lauluun Der Leiermann, jossa kampiliiransoittaja veivaa yksitoikkoista ja alakuloista sävelmäänsä saamatta pennin hyrrää ohikulkijoilta.
Esko Salminen resitoi runot ensin vakuuttavasti, sitten duo Mika Kares ja Marita Viitasalo esittivät musiikillisen tulkinnan. Flunssaisenakin Kares selviytyi upeasti resonoivalla syvällä bassollaan tulkintatyöstä hyvin muutamaa haparoivampaa ääntä lukuun ottamatta.
Jos Karekselle voi jotakin kritiikkiä antaa, niin se koskee roolinottoa. Aina ei tuntunut siltä, että laulujen mies olisi nuorukainen, jonka mieltä valaisevat idealismi ja hienoinen naiiviuskin. Laulullisesti liikuttiin kuitenkin korkealla tasolla.
Mika Kares & Marita Viitasalo, Esko Salminen, Franz Schubert: Winterreise, Helsingin Juhlaviikot

Kulttuurivihkot
Myrskyä paapuurissa

Anu ja Juha Hostikan ja Ville Salosen muodostama kolmikko ryntää Alminsaliin sivulta ja aloittaa jazzahtavan yhtyelaulun olohuoneessa. Tätä seuraa Dinahin (Päivi Nisula) ja Samin (Tuomas Pursio) kohtaaminen aamiaispöydässä. Pariskunnan suhde on elähtänyt, parhaat päivät ovat jo takana päin, vuorovaikutus on typistynyt toisteisiksi repliikeiksi keskustelemisen välttämättömyydestä – ja keskustelemisen jatkuvasta välttämisestä.
Dinah käy terapiassa ja suosittelee sitä Samillekin, Sam hukuttaa murheensa työhön, kuntoiluun sekä miesten väliseen homososiaalisuuteen. Dinah elokuvissa –kohtaus alkoi vakuuttavasti yleisön keskeltä lavalle pelmahtaneen energisen Nisulan tanssiesityksellä, jossa jalka nousi ja hame vilahteli. Dinahin taustalla lauloi jazzkolmikkomme. Aamiaisesta illalliseen päättyi paralleeli ja yhden päivän ooppera. Bernsteinin musiikissa vilahtelivat oopperan lisäksi swing-jazzvaikutteet ja kaikki laulajat selvisivät puoliklassisen modernin musiikin tulkinnasta hyvin. Toivosen ohjauksessa oopperalaulajat saivat puristaa itsestään ulos myös kaiken näyttämöllisen energian; rusentaa kuolleen parisuhteen sormiensa välissä kuin täyden finnin.
Saaristo-oopperan vierailulla käynnistettiin yhteistyö KO:n kanssa. Kansallisoopperan taiteellinen johtaja Lilli Paasikivi kertoi, että KO kutsuu vuosittain yhden vapaan ooppera- ja balettiseurueen Alminsaliin vierailemaan.
Leonard Bernstein: Tahitilla tuulee. Alminsali, Kansallisooppera. Ohjaus Kari-Pekka Toivonen.

Kulttuurivihkot

Comments

Popular posts from this blog

Kirjallisuus, valta ja vastuu -keskustelu huomenna

Sosiaalinen erakko

Malawi folk-tale