Vetävää Wagneria ja ilmastonmuutosta Liisa Ihmemaassa

Vetävää Wagneria yhdessä illassa

Theater Duisburg esitti Wagnerin 15-tuntisen Der Ringin yhden illan kolmeen tuntiin lyhennettynä näytöksenä. Kyseessä on tunnetusti suuri perhesaaga rakkaudesta, vihasta, hyväksikäytöstä, insestistä ja murhasta, jossa esiintyvät jumalat, pyhimykset, kääpiöt ja muut myyttiset hahmot. Kyseinen näytös oli kunnianosoitus saksalaisen humoristi Loriotin Ring-versiolle. Humoristisen kertojan roolissa oli nyt näyttelijä Rudolf Kowalski.

Hagen (Oleg Bryjak) ja Reininneidot Sieglinde (Heike Wessels) ja Siegmund (Corby Welch) esittivät lyhennetyn version vetävimmän duetto-osuuden, jossa kielletty sisarrakkaus muuttui käsinkosketeltavan eläväksi laulajien heittäytyessä rooleihinsa vakuuttavan elävästi. Aikamme kuuluisimpiin Wagner-sopraanoihin kuuluvan Linda Watsonin (Brunnhilde) ääni kuulosti valitettavasti jo aikansa eläneeltä. Nuorekasääninen tenori Michael Weinius teki varmaa työtä Siegfriedinä ja Dmitri Vargin Guntherina ja Thorstein Grümbel Hagenina olivat iloja sekä korville että silmille. Mahtavankokoisesta Duisburgin filharmoonikoista lähti kapellimestari Axel Koberin ohjauksessa Ringin edellyttämä todella mahtava sointi, joka on kuin jatkuvia

Wuppertalin teatterissa saatiin nauttia Händelin paljon esitetystä Alcinasta, joka on händelmaiseen tapaan täynnä virtuoottista vihaa, rakkautta, mustasukkaisuutta ja muita tunteita ilmentävää barokkilaulua. Mezzosopraanot Joslyn Rechter Ruggierona ja Nohad Becker Bradamantena tekivät vakuuttavaa työtä housurooleissaan. Mutta Elena Fink Alcinana ylsi täysin omalle tasolleen Ruggierossa elämänsä rakkauden löytäneenä taikavaltakunnan hallitsijana. Asioita mutkistaa miehestä naiseksi muuttuva Bradamante, joka kääntää Ruggieron sydämen sykkimään itselleen tämän kaksoisveljeksi Ricciardoksi pukeutuneena. Alcinan sisar Morganakin (Dorothea Brandt) tuntee myötätuntoa Ricciardoa kohtaan, mutta sekaantuukin Oronteen (Christian Sturm). Myös muodonmuutokset ihmisestä eläimeksi kuuluvat Händelinkin barokkioopperan tyypillisiin juonikulkuihin.

Theater Duisburg, Der Ring an einem Nacht,
Wuppertaler Bühnen, G.F.Händel: Alcina

Kulttuurivihkot 2/2014


Efektejä ja ilmastonmuutosta


Ryhmäteatterin versiossa Lewis Carrollin teoksista Liisa Ihmemaassa ja Liisa Peilintakamaassa hyödynnettiin tehokkaasti video- ja tietokonepelien sekä toiminta- ja animaatioelokuvien ääni- ja visuaalisia efektejä taistelukohtauksissa ja maagisissa (aika)siirtymissä sekä pukeutumisessa ja yleisessä habituksessa.
Lavalla nähtiin savupilviä, akrobaattitemppuja, video- ja tietokonepeleistä tuttuja taistelukohtauksia, valomiekkoja ja Star Wars -henkisiä hahmoja Herttakuninkaan vartijoina. Ajoittain ajauduttiin efektien yliannostukseen. Esityksen ohjaus purikin varmasti kaikkein tehokkaimmin video- ja tietokonepeli-ikäisiin.
Vaikka tarinan pohjana olivat Liisa Ihmemaassa ja Liisa Peilintakamaassa, siihen oli sekoitettu vapaasti myös aineksia muista tutuista tarinoista, kuten Tolkienilta.Jäljelle olivat jääneet Liisan ihmemaahan johdattava ruskea rusakko, Hatuntekijä, Tittelityy ja Tittelitom, Norppa, Hatuntekijä, Irvikissa, steampunk-hahmoksi vaatetettu Herttajätkä.
Liisa Ihmemaassa antaa ainekset surrealistiseen teatteriin, ja Suomenlinnan lavalla nähtiinkin erittäin vaikuttavia siirtymiä tilanteesta toiseen. Lavalla surrealismi oli toteutettu elokuvia muistuttavilla stunt-tempuilla: Liisan siirtymässä kaivosta Ihmemaahan oli hyödynnetty kettinkejä ja vaijereita, ja niitä hyödynnettiin läpi esityksen.
Ryhmäteatterin Liisa-versio oli metaforinen tarina minuuden etsimisestä ja vaivalloisesta löytymisestä. Peilausefektin loi lavalle sijoitettu jättimäinen peili.
Näytelmän vakavaa antia edustivat Liisalle kompassin antaneen isän pohdinnat ilmastonmuutoksesta: Herttakuningattaren tyrannoimana Ihmemaassa ollaan ajautumassa luonnonvarojen liika- ja hyväksikäyttöön. Vastaavia ihmemaita edustaa lähes jokainen kapitalistinen länsimaa.
Esitys herätti pohtimaan paitsi henkilökohtaista minuutta, myös ihmiskunnan ja luonnon yhteistä tulevaisuutta. Solidaarisuus, inhimillinen tuki ja turva sekä tasapainoinen ihmisen ja luonnon välinen yhteys ovat asioita, joita näytelmässä kehotetaan kunnioittamaan.
Rita Dahl
Ryhmäteatteri: Liisa Ihmemaassa. Ohjaus ja dramatisointi: Juha Kukkonen. Rooleissa: Anna-Riikka Rajanen, Aarni Kivinen, Eino Heiskanen, Mikko Penttilä, Juha Pulli, Sirja Sauros, Juha Suihko, Sanna Warsell, Verneri Lilja, Sonja Salminen. Lavastus: Janne Siltavuori. Pukusuunnittelu: Niina Pasanen. Valosuunnittelu: Tomi Tirranen. Äänisuunnittelu: Jussi Kärkkäinen. Sävellys: Jukka Hannukainen ja Jussi Kärkkäinen.
Esitykset Suomenlinnan kesäteatterissa 30.8. saakka.

Comments

Popular posts from this blog

Kirjallisuus, valta ja vastuu -keskustelu huomenna

Sosiaalinen erakko

Surullisen hahmon ritari