Vaativaa Mozartia ja virtuoottista Händeliä

Vaativaa Mozartia

Cosi fan tutte o
n Mozartin oopperoista solisteille vaativimpia: jokaisella henkilöllä on hyvin paljon laulettavaa, sekä resitatiiveja, ensembleja että aarioita. Samalla se on ehkä eniten opera buffan ja opera sérian aineksia yhdistävä teos Mozartin oopperoista.
Don Alfonso (Toomas Kolk) lyö Ferrandon (Håkon Kornstad) ja Guglielmon(Robert Näse) kanssa vetoa siitä, että saa heidän kihlattujensa Dorabellan (Tuuri Viik) ja Fiordiligin (Saara Kiiveri) sydämet sykkimään myös toisille miehille. Vedonsuorittaakseen nuorukaiset lähtevät kotoaan. Wolfgang Schillyn ohjaus lainaa surutta populaarimusiikkia ja –elokuvan kuvastoa: lähtevät nuorukaiset kärrätään lavalle Hannibal Lecterin näköisinä ja he palaavat Clockwork Orangen kepeillä varustettuina pitkänenäisinä anarkisteina.
Kurt Kempfin ja Christoph Kanterin lavastukset vaihtelevat alun baarista toisen näytöksen abstraktiin puistokäytävää markkeeraavaan labyrinttirakennelmaan. Loppukohtauksessa on päädytty Las Vegasiin ja alttarille astelee notaarin lisäksi laulava Elvis. Don Alfonsoa tukee juonitteluissa Despina (Mia Heikkinen), joka saa lavalla muuntautua hetkessä kotiapulaisesta notaariksi ja sheriffiksi.
Sinnikkäiden yritystenjälkeen hairahtelua tapahtuu puolin ja toisin, mutta kuten Mozartin oopperoissa aina: Loppu hyvin, kaikki hyvin. Kaikki solistit suoriutuivat rooleistaan sekä laulullisesti että näyttämöllisesti erittäin mallikkaasti.
Sibelius-Akatemian Ooppera 3.5.2014


Helsingin Barokkiorkesteri kuuluu maamme tunnetuimpiin vanhan musiikin orkestereihin. Händel Roomassa -teemaisessa konsertissa Musiikkitalossa yhtye osoitti hallitsevansa johtajansa Aapo Häkkisen käsissä taitavan yhteismusisoinnin ja kaikenlaiset nyanssit sekä elämäniloa ja hovimusiikin loistoa täynnä olevan barokkimusiikin (Concerto grosso B-duuri, HWV 313).
Vierailevana solistina kuultiin vain 23-vuotiasta sopraanotähteä Julia Lezhnevaa,joka avauskappaleessa Disserratevi, o porte d´Averno esitteli kellontarkkaa, nopeaa tekniikkaansa vielä orkesterin soidessa hieman liian voimallisena hennon äänen taustalla. Salve Reginassa hän toi esiin äänensä muut kvaliteetit: puhtauden ja kirkkauden sekä hallitut legatot. Konsertin toisella puoliajalla orkesteri soitti jo huomattavasti hiljaisemmin ja Lezhnevan tyttömäisen kirkas sopraano pääsi laukkaamaan kappaleissa Un pensiero nemico di pace, Pensieri, voi me tormentate jaCome nembo che fugge col vento.
Lezhneva on vielä hyvin nuori ja hänellä on runsaasti aikaa kehittää ääneensä tarvittavaa iskukykyä. Iskukyvyssä hän jää vielä jälkeen esim. barokkitaituri Cecilia Bartolista.
Rita Dahl

Helsingin Barokkiorkesteri, Julia Lezhneva Musiikkitalon konserttisalissa 20.3.

Comments

Popular posts from this blog

Kirjallisuus, valta ja vastuu -keskustelu huomenna

Sosiaalinen erakko

Surullisen hahmon ritari