Posts

Showing posts from December, 2013

Täyteläisiä kudoksia ja virtuoosilaulua

Erich Korngoldin 20-vuotiaana säveltämä Die Tote Stadt on myöhäisromanttisen oopperan merkkiteos, joka edellyttää solisteiltaan äärimmäistä kestävyyttä, iskukykyä ja silti lyyristä tulkintataitoa. Kuollutta vaimoaan Marieta (Kirsti Valve) kaivannut Paul (Klaus Florian Vogt), joka näkee hänet Mariettassa (Camilla Nylund) olivat täydellisiä rooleihinsa. Mariettassa kuolleen Mariensa näkevä Paul sopeutui unelmoijan rooliinsa erityisen hyvin, mutta luontevaa roolityöskentelyä oli muillakin, myös Paulin ystävä Frank (Markus Eiche) ja Brigitta (Sari Nordqvist)suoriutuivat rooleistaan mallikkaasti. Kuolleen kaupungin lavastus oli ilmiömäinen: muistojen mausoleumista se muuntautui toisen näytöksen öisen unikohtauksen kaupunkipanoraamaksi ja lopulta takaisin alkuasetelmaan.
Gioachino Rossinin ennalta-arvattavat koloratuurijuoksutukset ovat virtuoottisinta bel cantoa, joka vaatii laulajaltaan paljon. La Cenerentolassa (Tuhkimo) opera buffan ja ironian elementtejä toivat lavalla laukkaava tekohev…

Kansallisomaisuus kaupan

Image
Kansallisomaisuus kaupan
2020-luvun tulikuuma kysymys kuuluu: onko politiikkaa enää olemassa vai hallitsevatko politiikan areenaa pitkälti suuryhtiöiden eli talouden intressit?
EU on jo nyt monenlaisten vaikuttavien intressiryhmien lobbauskenttä, mutta EU:n ja USA:n vapaakauppasopimuksen taatessa mahdollisesti investointisuojan ja puolueellisen markkinatuomioistuimen monikansallisille suuryrityksille saisimme toivottaa jäähyväiset kansallisvaltioiden suvereenille sisäpolitiikalle ja tervetuloa uudelle talousvallalle, joka ei olisi enää 1800-luvun lievää industrialismia, vaan silkkaa ylhäältä alas –sanelua.
Otan esimerkin. Haluammeko elää mantereella, jossa eläimet ja kasvit lihotetaan tehokkailla lääkkeillä ja erilaisilla geenimanipulaatiotekniikoilla pulleiksi? Haluammeko luopua kuluttajina kaikista oikeuksistamme monipuoliseen ja luotettavaan tietoon ja antaa kaiken yhtiövallan käsiin? Tätähän käytännössä markkinoiden ylivalta merkitsisi.
Puhtaan luonnon mennyt myytti
Luonnonvarojen myyn…

Tervetuloa STP:n puurojuhlaan 29.12. klo 14 os. Hämeentie 67

Irti EU-politiikasta ja suunta kansojen yhteistyön Eurooppaan

Jo perinteinen Työkansan Puurojuhla
Kansan äänen järjestöjen, STP:n ja Hermannin Naisten jo perinteinen Työkansan Puurojuhla pidetään Hermannin kerholla sunnuntaina 29.12.2013 os. Hämeentie 67 alk. klo 14.00

Ohjelmassa:

Puheenvuorot:
Pekka Tiainen, Rita Dahl ja Tommi Lievemaa

Järjestöväen improvisoimaa ohjelmaa: Sketsejä, laulua, runoja...

...ja tietenkin

puuroa, glögiä, voileipiä ja kahvia

Tervetuloa kaikki paikalle.

Sunnuntaina 29.12. epäkaupallinen Korppiradio soittaa tulkintani G. Mahlerin "Wenn mein Schatz Hochzeit" macht -kappaleesta klo 20 alkavassa lähetyksessään.

Uusia äänityksiä

Soundcloudissa on lisää Wagneria ja Mahleria ja uusi vuosi tuo sinne entistä enemmän tavaraa. Wagner, Mahler, Puccini, Strauss toivoakseni ainakin. Hieno pianisti on Lauri Honkavirta.

Mahagonnyn nousu ja tuho

Demokraattista teatteria Antonio Vivaldin Orlando Furiosossa (Martin Kronthaler) tavoitellaan täydellistä rakkautta ja Angelicaa (Alexandra Scherrmann), joka menee salassa naimisiin Medoron (Christoph Heinrich) kanssa. Ruotsalaisohjaaja Olof Bomanin puikon tahdissa soittivat aidot barokkisoittimet autenttista virtuoottista Vivaldia, josta erityisesti mieslaulajat selvisivät kunnialla. Orlando Furioson kuuluisimmat aariat ovat tulleet tutuiksi esimerkiksi Cecilia Bartolin uudelleentulkintoina. Vaativa musiikki vaati veronsa: laulajien piti välillä keskittyä niin paljon laulamaansa tekstiin, että karaktääriin eläytyminen oli hiukan vaisua. Pähkinänkuoressa ”toteen” rakkauteen uskova Orlando Furioso kuitenkin sai luopua vähitellen uskostaan käytännöllisten vastoinkäymisten ja tunteiden ailahdellessa suuntiin jos toisiinkin. Mahagonnyn nousu ja tuho on Kurt Weillin Bertolt Brechtin tekstiin perustuva 1900-luvun yhteiskunnallisen oopperan klassikko, jossa luodaan oopperan keinoin ajaton alle…

Kilpailu kielestä maasta/maahanmuuton aikana

Kilpailu kielestä maasta/maahan-muuton aikana
Maailmaa ei rakenneta pelkästään (poliittisilla) teoilla eli käytännön politiikalla. Maailmaa rakennetaan tekojen lisäksi kielessä. Sana ja teko, poetiikka ja politiikka, kietoutuvat erottamattomasti toisiinsa. Kamppailu kielestä ja sen hallinnasta on aina samalla valtataistelua.
Maahanmuuttoa koskevan hallinnollisen jargonin päämäärä on pitää hyvinvointi siellä, minne se puhujien mielestä kuuluu, koti-maan rajojen sisäpuolella. Yhtenäisen hallinnollisen retoriikan tehtävänä on rakentaa kollektiivista, alitajuista mielenmaisemaa ja tahtotilaa, jonka päämääränä on yhteisen hyvän kartuttaminen yhtenäisellä ajattelulla.
Kilpailu kielestä ja retoriikasta tulee olemaan yhä kovempaa ja äänekkäämpää ”suvaitsevaiston” ja suvaitsemattomien ryhtyessä köydenvääntöön Euroopan ja koko maailman tulevaisuudesta. Kiellettyjen ja sallittujen sanojen lista sen kuin pitenee ja uusviktoriaanisuus rehottaa poliittisena korrektiutena. Moraalinvartijoiden valvontak…

Muodonmuutoksia

Muistelen päätoimittajavuottani Muodonmuutoksia -antologiassa, jossa julkaistaan myös runot Kun luulet olevasi yksin -kokoelmastani (Loki-Kirjat 2004). Esitin ensimmäisen runon aikoinaan Runoraadissa.

Astun ulos ja hämmästyn sitä kirkkautta, jonka maailma herättää. Sillä itse olen nämä syksyn lehdet, jotka kirkkautena tulvivat, muistuttavat kuolemasta. Vuodan ylitse säveliä, lehti lehdeltä jätän jälkeeni nuotteja. Uskon itseni jälkipolvien tarkasteltavaksi.

Aika on minusta jättänyt kun olen seisonut tämän kirkon, hihkunan keskellä. Olen lävistänyt massan ostavat kädet ja miettinyt mitä tekisin. Sillä lehdet ovat minulle omaisuutta siinä missä uunin säteily joka paistaa valmiiksi paistin. Olen lukenut yliopiston portaat ja kirjoittanut itseni askelmin, jotka häipyvät tuulen hipaisusta.


Puisto kulkee kaupungissa

Puisto kulkee kaupungissa, sinisessä kedossa, ovi narisee ruohikossa, jalkani liitävät, harpon läpi maiseman vihreän oven, työnnän pään esiin ikkunasta, kadulla pomppii pieni sydän, tau…

Vaaliläpyskä numero 2

Image
Valitettava korjaus ikään: se on 42.

Kuvia itsenäisyyspäivän tilaisuudesta ja Lohjalta

Image

Euroopan viimeinen jaettu pääkaupunki

Image
Euroopan viimeinen jaettu pääkaupunki
Nikosia tunnetaan Euroopan viimeisenä jaettuna pääkaupunkina. Kaupungin halkaisee raja, jonka merkkeinä ympäri kaupunkia ovat piikkilanka-aidat ja metallitynnyrit. Ne symbolisoivat vihreää linjaa Nikosiassa. YK:n UNIFYP-joukot partioivat puskurivyöhykkeellä kreikan- ja turkinkyproslaisten joukkojen ja tarkastusasemien välissä. Sen molemmille puolille ovat sijoittuneet viralliseksi Kyprokseksi tunnustetun etelän ja pohjoisen joukot. Rajan pääsee ylittämään esittämällä passinsa ja ottamalla paluuaikaleiman paperiin rajanylityspisteessä.
Ledran ostoskadun päässä on eräs suosituimmista rajanylityspaikoista, Ledran tarkastusasema. Saan Facebookin kautta vihjeen siitä, että tammikuussa 2012 vyöhykkeellä tapahtuu. Tiedon houkuttelemana hakeudun lähes huomaamattomalle puskurivyöhykkeelle, jonne on leiriytynyt jonkinmoinen joukko lähinnä nuoria ihmisiä. Moni näyttää keneltä tahansa nuorelta takkuisine rastatukkineen ja rentoine olemuksineen. Aktivistilta.
Ohi…

Instrumentit tunteiden vietävissä

Francis PoulencinIhmisen ääni ja William WaltoninKarhu muodostivat Kansallisoopperan kahden oopperan illan, jota on esitetty Helsingin oopperatalon Alminsalin lisäksi Pieksämäellä, Kouvolassa, Raahessa ja Kauhajoella. Dramaattinen sopraano Johanna Rusanen-KartanoIhmisen äänen epätoivoisena solistina veti vertoja Poulencin alkuperäisteoksen solistille Denise Duvalille.Entisen rakastettunsa kanssa puhelimessa puhuva laulaja on hedelmällinen lähtökohta monologille, jonka käänteiden kuluessa selviää, että laulaja on ottanut unilääkettä kuin testatakseen lääkkeiden tehoa turhia unelmia vastaan. Vaikka keskustelukumppanina toimivan miehen kommentteja ei varsinaisesti kuulla, naisen musiikillisen kielen muutoksista ja vastauksista voi selkeästi aistia ne. Rusanen mukautui näyttämötyössäkin hyvin heittelehtivän musiikin virtaan lisäten hallitusti epätoivon määrää tulkinnassaan ja päätyen loppuratkaisuun ja kylpyammeeseen. Amerikkalaissäveltäjä Waltonin Karhu on saanut inspiraationsa Tšehovin 

Puhe itsenäisyyspäiväksi

Tämä puhe esitetään itsenäisyyspäivänä 6.12. klo 13 STP:n tilaisuudessa Kiasman aukiolla. Be there!

Uudelleen itsenäistyvä Suomi
Suomessa kirjailijan yhteiskunnallinen osallistuminen ei ole aina ollut yhtä itsestään selvää kuin esimerkiksi amerikkalaisten kirjailijoiden keskuudessa. Audre Lorden aktivismi lähti liikkeelle hänen karibialaisista juuristaan ja vähemmistötaustastaan; samoin oli Muriel Rukeyserin kohdalla. Individualistisessa amerikkalaiskontekstissa myös kirjailijoiden on täytynyt perinteisesti puolustaa itselleen tärkeitä asioita, jotka ovat usein liittyneet rotuun, luokkaan tai sukupuoleen.  
En ole yhden asian ihminen, vaikka rotu, luokka ja sukupuoli ovat edelleen mielestäni merkittäviä taistelun arvoisia asioita monikulttuurisuuden ja kosmopoliittisuuden ohella. Vielä huolestuttavampi kehityskulku on talouden lainalaisuuksien tunkeutuminen politiikan alueelle.
Marxin tuotannontekijöistä erityisesti luonnonvarat ja työ ovat uhattuina, viittaan nyt muun muassa Talviva…