Tao Lin: Kaksi runoa

Tao Lin: Kaksi runoa

lempirunokirjani
juuri tällä hetkellä


haluan jokaisen runon olevan kyllästynyt itseensä ja pelkäävän maailmaa
haluan kaikkien rivijakojen olevan siellä missä luonnostaan pidät tauon
haluan ettei yksikään viimeinen stanza ole siellä
ja en halua yhtään iloisia runoja vaihtelun vuoksi
koska se myy loppuun
en välitä kuinka vähän rahaa ansaitset
koska loppuunmyyminen on kielikuva
enkä usko että sinun pitäisi valehdella minulle yhdelläkään luontorunolla
koska tiedät ettet ajattele hiekan olevan kaunista
ellet ole hyvällä tuulella, jolla et koskaan ole
enkä halua omistussivua koska sinulla ei ole
yhtään ystävää


olen vähällä tappaa kirjallisuusagenttini

jos kirjallisuusagenttini ei soita minulle kymmenen minuutin sisällä kertoen että hän myi
kirjani, luulen voivani tehdä jotakin
mitä tahansa teenkin, se saattaa olla vastoin lakia ja poliisi haluaa
laittaa minut käsirautoihin
jos olisin poliisi, pidättäisin itseni, nähdäkseni mitä tapahtuu
varastaisin jonkun turkin heidän yltään ja sitten löisin omaa kättäni
nuijallani
sitten pidättäisin itseni poliisiviranomaisen loukkaamisesta
sitten menisin kotiin ja söisin pastaa
mutta jos oikea poliisiviranomainen pidättäisi minut, pelkäisin
luulen että olisin niin peloissani että katoaisin
ja se on täydellistä koska voin tappaa kenet tahansa jonka haluan jos olen ninja ja minulla
on katoamisen kyky
voin tappaa kirjallisuusagentin koko perheen
pilailen vain
joku osa sinusta ajatteli juuri, "on väärin tappaa vaimo ja lapset"
mutta todellakin, minä pilailen
vaikka minun ei pitäisi
koska on luultavasti filosofisesti tervettä tappaa ihmisiä
koska elämä on kärsimystä ja kärsimys on ainoa todellinen paha
ja jos haluat merkitystä, kaikki mitä saat on suunnilleen siinä että
teet heräämisestä ja ihmisten tappamisesta päämääräsi
ei vain tiettyjen ihmislajien valitsemisesta, kuten hitler teki, vaan kaikkien ihmisten, kuten maailmankaikkeus teki tulevaisuudessa

käännökset Rita Dahl
julkaistu Lumooja 3/2011:ssä

Comments

Popular posts from this blog

Kirjallisuus, valta ja vastuu -keskustelu huomenna

Sosiaalinen erakko

Malawi folk-tale