Kun elävä kajosi kuolleeseen

KUN KAARINA HAZARD KIRJOITTI JUURI KUOLLEESTA ENTISESTÄ NYRKKEILYSANKARISTA JA POLIITIKOSTA TONY HALMEESTA KOLUMNIN, JOSSA HÄN SIVALSI ERITYISESTI MEDIAN TAPAA KOHOTTAA HUUMEITA, ANABOLISIA STEROIDEJA JA ALKOHOLIA KÄYTTÄVÄ MIES SANKARIN ASEMAAN, JULKISEN SANAN NEUVOSTON JA NETIN PORTIT AUKENIVAT. PARISSA PÄIVÄSSÄ JSN:ÄÄN TULVI YLI 130 KANTELUA, JA NETIN TÖRKYSAMMIO AVAUTUI (VAIKKA SE ON AUKI YÖTÄ PÄIVÄÄ MUUTENKIN).

KAIKKI TOIMITTAJAT EIVÄT OLLEET YKSIMIELISIÄ SIITÄ, ETTÄ HALME OLISI ELINAIKANAAN KOROTETTU SANKARIN ROOLIIN. OLENNAISEMPAA KUIN TÄMÄ ON KUITENKIN SE, MITEN MEDIAN JOSKUS MIELIVALTAINEN LOGIIKKA ASEMOIDA JUTUN KOHTEITA TOIMII. TEATTERITERMEIN: KUKA OHJAA, KEITÄ ROOLEIHIN VALITAAN JA MITEN VALINNAT SUJUVAT? MIKSI ESIMERKIKSI NAISIA SAIRAALLOISESTI KÄPÄLÖINEESTÄ [LIH]ILKKA KANERVASTA EI OLE OLLUT SANKARIN ROOLIIN? EHKÄ SIKSI, ETTÄ KANSAN KRIITTINEN MASSA TUOMITSEE VARSIN YKSIMIELISESTI SEKSUAALISEN AHDISTELUN MORAALISESTI; HÄNESTÄ EI OLISI SANKARIKSI EDES MEDIASSA. TONY HALMEEN KALTAINEN ITÄ-HELSINGISTÄ KOTOISIN OLEVA NYRKKEILYSUURUUS NAUTTII SEN SIJAAN SUURTA SUOSIOTA TIETYISSÄ PIIREISSÄ, JOIDEN ITSETUNNON KOHOTTIMENA HÄN EPÄILEMÄTTÄ TOIMI.

HAZARDIN KOLUMNISSA EI OLLUT MITÄÄN ERITYISEN FEMINISTISTÄ, AINOASTAAN (ITSE)KRITIIKKIÄ ILTAPÄIVÄLEHTIEN TAPAAN TEHDÄ UHREISTA SANKAREITA TAI SANKAREISTA UHREJA, OLI KYSE SITTEN VANHASESTA TAI HALMEESTA. JUTUN OTSIKKO LUDVIG BORGA – JOKA OLI HALMEEN LUOMA OMA FIKTIIVINEN HENKILÖHAHMO – TOIMI MYÖS LUKUVINKKINÄ: LUE MINUA, KUTEN LUKISIT FIKTIOTA, SUHTEELLISUUDENTAJUISESTI. HAZARD TIESI VARMASTI ÄRSYTTÄVÄNSÄ KIRJOITUKSELLAAN ELI HÄN SÄÄTI SANANVAPAUTENSA VAIHTEET ÄÄRIMMILLEEN. SEURAUKSIA OLI ODOTETTAVISSA. TUSKIN HAZARDKAAN ARVASI SOHAISSEENSA KYNÄNSÄ KÄRJELLÄ ISÄN PYHÄÄ FALLOSTA.

KAIKEN SALLIVA VIRTUAALITYNNYRI TULVI YLI ÄYRÄIDEN. LESBOFEMINISTI OLI TUTTAVALLISIN TERMI, JOLLA NETTIPATRIOOTIT HAZARDIA POMMITTIVAT. AIKA MONI PUHUI KUNNIANLOUKKAUKSESTA KUOLLUTTA KOHTAAN JA HYVISTÄ KÄYTÖSTAVOISTA – VAIKKA KOLUMNIN PÄÄHENKILÖ OLI KÄYTTÄNYT VIELÄ ROIMEMPIA NIMITYKSIÄ MUUN MUASSA ERILAISISTA VÄHEMMISTÖISTÄ ELINAIKANAAN.

SAAKO NAINEN SANOA SUORAAN?

MISTÄ TÄMÄ KERTOI? KENTIES SIITÄ, ETTEI SUOMALAISESSA YHTEISKUNNASSA SANANVAPAUS OLE SALLITTUA KÄRKEVÄSANAISILLE NAISILLE VIELÄKÄÄN. SUORAPUHEINEN NAINEN ON MEIDÄN SOVINISTISEN YHTEISKUNTAMME SUURI TABU JA KIPUPISTE, JOHON SATTUU VIELÄ VÄHINTÄÄN VUOSIKYMMENIÄ. NAISTOIMITTAJIEN PROVOSOINTI VOI OLLA HYVIN MONENLAISTA; ON HAZARDIN ÄLYLLINEN, MUTTA SUORAPUHEINEN TAPA KYSEENALAISTAA MEDIAN VALTAVA (MIELIKUVA)MAHTI. TOISAALTA ON EPÄJOHDONMUKAINEN ROSAMERILÄISFEMINISMI, JOKA ON SAMAAN AIKAAN SUORITUSPAINEISTA, MUTTA VOI MYÖS VIETTÄÄ KOKO PÄIVÄN LAPSENSA KANSSA UIMA-ALTAALLA.

PRINTTIMEDIA ON AIVAN YHTÄ VIRTUAALINEN KUIN INTERNET; SILLÄ EI OLE VÄLTTÄMÄTTÄ TEKEMISTÄ ITSE TODELLISUUDEN KANSSA. VAIKKA FAKTAT OLISIVAT KOHDALLAAN, TOIMIJOIDEN ASEMAT EIVÄT OLE ENNALTA MÄÄRÄTTYJÄ. MEITÄ HALLITAAN ESITYKSILLÄ TODELLISUUDESTA, EI ITSE TODELLISUUDELLA. NÄIN POLIITIKOSTA TEHDÄÄN UHRI JA ENTISESTÄ NYRKKEILYSUURUUDESTA SANKARI TAI TOISINPÄIN. KAIKKI ON TÄYSIN KIINNI SIITÄ, MITÄ MEDIA HALUAA.

MEDIAN ASEMA NELJÄNTENÄ VALTIOMAHTINA ON EHKÄ SUUREMPI KUIN KOSKAAN JA SEN VAIKUTUKSET IHMISTEN KOLLEKTIIVISEEN TIETOISUUTEEN JA YLEISEEN ARVO- JA ASENNEILMASTOON OVAT KANSALAISTEN (MEDIA)LUKUTAIDON JATKUVASTI HEIKENTYESSÄ ERITTÄIN ARVAAMATTOMAT, KUTEN JOKELA JA MUUT AMPUMAVÄLIKOHTAUKSET OVAT OSOITTANEET. HEI, MEITÄ MUOKATAAN – EMMEKÄ ME VÄLTTÄMÄTTÄ EDES TIEDÄ SITÄ.

HAZARDIN KOLUMNI OLI JÄLLEEN ERÄS ENNAKKOESIMERKKI SIITÄ, ETTÄ SANANVAPAUTEMME ON UHATTUNA HYVIN MONELTA ERI TAHOLTA. POTENTIAALISIA RAJOITTAJIA LÖYTYY NIIN POLIITIKOISTA, JOTKA HALUAVAT TARKKAAN SÄÄNNELLÄ, MISSÄ MENEE JULKISEN JA YKSITYISEN VÄLINEN RAJA, KUIN ”KANSASTA”, JOKA SÄTTII PAITSI HALLITSIJOITAAN, MYÖS NIITÄ, JOTKA USKALTAVAT KAJOTA HEIDÄN SANKAREIHINSA TAI IKÄVIIN "TOISINAJATTELIJOIHIN", JOTKA KYSEENALAISTAVAT KONSENSUKSEN HARHAISEN KALVON. POTENTIAALISET RAJOITTAJAT ISTUVAT MYÖS SANANVAPAUS- JA IHMISOIKEUSJÄRJESTÖISSÄ. MYÖS ITSESUOMETTUMINEN ON ENEMMÄN KUIN TODENNÄKÖISTÄ JA SITÄ ESIINTYY NIIN NORMAALISSA ARJESSA, POLITIIKASSA KUIN ODOTTAMATTOMAMMILLA TAHOILLA: TAITEESSA, KUTEN TANSKANMAALLA JO TIEDETÄÄN.

RITA DAHL

julkaistu Ydin 1/2010:ssä

Comments

Popular posts from this blog

Kirjallisuus, valta ja vastuu -keskustelu huomenna

Surullisen hahmon ritari

SLE ei estä pianistia toteuttamasta unelmiaan