José Luis Peixoto: papereita pöytälaatikosta

Minulla on tuhat sisarusta, joita rakastan sanattomasti.
Se sisar, joka kävelee seiniin
nojaten ja äänettömänä, toivon
sisar, minulla on sisar jonka kasvot
menevät rikki kun hän itkee. Minulla on patsas
marmorilla peitettyjä sisaria, jotka heijastuvat
merivesistä. Minulla on puutarhoihin
levitettyjä sisaria. Minulla on tuhat sisarta jotka
syntyvät ennen minua jotta minulla syntyessäni
olisi samettisänky. Kiitän
rakkaudella jokaista sisartani. Heitä on tuhat
ja jokaisella on vanhenevat kasvot.
Tuhat sisarustani ovat tuhat äitiäni.
Sisarteni silmät seuraavat minua
tiiviisti ja kun he eivät ymmärrä minua
en itsekään ymmärrä itseäni.
Minulla on tuhat sisarta, jotka odottavat minua aina
hiljaa kuullakseen ja suojellakseen minua
talvella. Minulla on se sisar, joka on
tyttö ja lähtee kotoa aikaisin ollakseen perillä aikaisin
koulussa. Minulla on sisaruksia kuin musiikki, kuin
musiikki. Minulla on tuhat valkoisesta tehtyä sisarta.
Olen kaikkien heidän veli. Olen pysyvä
vartija joka on väsynyt yksinäisyyteensä.
Minun täytyy olla iloinen sisaruksistani.
Minun täytyy olla iloinen sisaruksistani.




Nyt en enää tarvitse sitä, että he pitävät minusta.
Nyt minulla on tuhat palapelinpalasta,
laatikko täynnä irrotettuja vietereitä, kaksi kättä,
kodin kasvi, minulla on oksat
joita säilytetään talvea varten, ja niin paljon hiljaisuutta,
minulla on niin paljon hiljaisuutta, tyhjät taskut ja täydet,
leipä, usko, taivas, katto, meri, suola, aurinko, siellä ja täällä,
etenkin täällä, valtava etäisyys
joka on tehty suoristetuista tasangoista ja ikuisuudesta
koska kuljen rauhallisesti teitä
pitkin, horisontti on kohtuuton kun
suunnittelen kaiken etäällä siitä pelkäämättä
mitään, vain pelottomana, minulla on riittävästi
rohkeutta, minulla on järvi joka heijastaa
yön ja kuun kun kuu on, minulla
on sisäinen orkesteri, ääni ja hiljaisuus, sanoin jo
hiljaisuus, toistan sen tietääkseni kuka olen ja mitä
minulla on, minulla on papereita pöytälaatikossa, minulla
on kasoittain ja kasoittain, ilmaa, minulla on
aikaa ja minulla on sana joka juoksee
edelläni, mutta jonka onnistun nappaamaan
ja jota vielä käytän runossa.



Ja rakkaus muuttui toiseksi asiaksi, jolla oli sama nimi.
Siitä puhuivat äidit antaessaan neuvoja
lapsille ja sanoivat: rakkaus tulee sitten. Se oli sen jälkeen.
Yksinkertainen hellyys, lähes tuskallinen, paljon hiljaisuuksia,
päivän kaikkina tunteina ja runo joka hajoaa
sisälläni ja joka nopeasti, vailla kasvoja, katoaa.

(Helsinki, toukokuu 2007)



Ei ole syytä häiritä sinua keskellä yötä,
kuten ei ole maitoa jääkaapissa, eikä rajaa
vedettynä kodin yksinäisyydelle.

Kaikki katoaa. Mikään ei katoa. Kaikki katoaa
ennen kuin se on lausuttu ääneen ja sinä haluat nukkua väsyneenä. Sinulla
on oikeus avustaa rauhaa.

Runon kirjoittaminen ei ole syy häiritä
sinua. Kirjoitan paljon runoja ja sinä työskentelet
varhaisesta aamusta.

Kaikki ihmiset tietävät että yö on pitkä. Minulla ei ole
oikeutta soittaa sinulle kertoakseni sen, tuo todiste
tuhoaa minua vain nyt.

Ja kuolen, mutta en kuole. Jos kuolisin, kysyisit:
miksi et soittanut minulle? Jos soittaisin, kysyisit:
tiedätkö paljon kello on?

Tai et vastaisi. Ja minä jäisin tähän. Yhä tiiviimpään
yöhön, unettomana, sanojen kera
jotka irrottavat heidät painajaisista.

(Budapest, lokakuussa 2007)

(kokoelmasta Gaveta de Papéis, Quasi Edições 2008)

kääntänyt Rita Dahl

Comments

Popular posts from this blog

Kirjallisuus, valta ja vastuu -keskustelu huomenna

Sosiaalinen erakko

Surullisen hahmon ritari