José Luis Peixoto: valokuvia kaupungeista

Valokuva Helsingistä

Aika kertoo minulle, että Helsinki on haave
jota en koskaan onnistunut toteuttamaan.
Helsinki on sormenpäitä polttava tulitikku.
Koska en tiedä, hyvästelin Helsingin,
lausuin hänelle lauseita vailla yhteyttä ja kätkeydyin tulipalolta.
Hänen komentamanaan ylitän jäisiä kävelykatuja
ja sytytän tuleen kaikki esineet, joihin kosketan.


Valokuva Rio de Janeirosta

Älä odota minua, Rio de Janeiro. Et koskaan ollut olemassa
ja minä en koskaan ollut olemassa kun kuuntelimme jalkapalloselostuksia
omilla äänillämme. Sinun kanssasi kaikista arvosteluista
kaikista päätöksistä joita teimme elämässä, tuli arveluttavia.
Sinun kanssasi on nälkä tai jano. Kätesi tarrautuvat
käsivarsiini, Rio de Janeiro, koska ne haluavat varmistua
siitä, että olen täällä. Sinun käsiesi pitäisi tietää enemmän,
Rio de Janeiro. Olen sinun valosi ainoa aave.
Olen näkymätön näkyvä. Ja tuossa paikassa ei kukaan
joka pyydän sinulta: älä odota minua, Rio de Janeiro,
älä odota minua.


Valokuva Tukholmasta

Heinäkuussa, yön tunteina, mutta vielä on päivä,
Tukholma on minä katsomassa sinua kaukaa ja sinä teet sille jotakin
ilman että katsot minua. Voit olla pakkaamassa laukkuja ja
minä voin olla makaamassa, haluamatta selittää Tukholman
rauhaa, vaan vain tuntea sen, kuin valon
kalvon lähellä ihoa. Tukholma auttoi minua aina
kun minun täytyi ajatella. Minun ei pitänyt hyvästellä
Tukholmaa. Tyyneys jolla omistaa jotakin ja
uskoa tuohon varmuuteen on myös Tukholma.
Tuon virheen tunnustaminen on jo toinen kaupunki.


Valokuva Coimbrasta

Coimbra on kaupunki ja sunnuntai-iltapäivien toivo.
Coimbra on hylätty kalenteri takin taskussa.
Coimbra ovat vanhasta rullasta paljastetut valokuvat,
jotka on unohdettu pöytälaatikkoon. Ja sillä välin, kun puhumme,
Coimbra on olemassa ja huvittelee. On olemassa ilma jota hengittää
vain Coimbra. On olemassa sen rinnassa lyövä sydän,
ja tuo jumalan ihme, joka ylittää jumalan.

(kokoelmasta Gaveta de Papéis, Quasi Edições 2008)

Comments

Popular posts from this blog

Kirjallisuus, valta ja vastuu -keskustelu huomenna

Sosiaalinen erakko

Malawi folk-tale