Sisulla Suomi nousuun?

Sisulla Suomi nousuun

Jussi Haava-Aho kävi kiivasta taistelua pääkaupunkiseutulaisten äänistä heittämällä lisää suolaa haavoihin, niin että kirveli jo. Haava-Aho nosti kampanjassaan esille muun muassa suomalit, nuo Sumaliasta Suomeen tulleet uusmuuttajat, jotka hänen mielestään syyllistyivät kuppia liian paljon kallistettuaan veitsenheilutteluun kadulla. Mutta – ollaksemme tarkkoja – Haava-Aho vertasi kuppia kallistavaa suomalijoukkoa huojuviin suomalaisiin. Molemmat ryhmät haluavat aiheuttaa teollaan haavoja, jos ei oikeita, niin ainakin mieleen sijoittuvia. Haava-ajattelulla teki Haava-Ahosta yhden Hellsingin suurimmista ääniharavista. Äänestäjäkuntaan suomaleihin viittaaminen upposi kuin veitsi uppoavaan Estoniaan. Liikahdus haava-aholaisia päin huolestutti kuitenkin sekä vaalikarjan vielä hiukan ajattelevaa osaa että politiikan ammattimaisia analyytikoita. Liike vertautui radikaaliudessaan seitsemän veljeksen pakoon sivilisaatiolta Impivaaran kätköihin. Erona oli vain, että uusvaalikarja ei enää harrastanut kätkeytymistä, vaan ilmaisi avoimesti suomaleita koskevat mielipiteensä. Haava-Aho oli kansallisuusmielisen ryhtiliikkeen Suomen Sisun jäsenenä avoimen haava-aholainen: suomalaisten lisäksi myös muut ulkosuomaliryhmät edustivat heille punaista vaatetta.

Sairas Palli, tuo omasta mielestään tähtitasavallan lippulaivaston ylin komentaja, kävi sillä välin yhä mahdottomammaksi. Hän nousi Jonni Maisen puhujanpömpeliin Maisen sijasta, eikä Pallin avustaja ehtinyt hätiin, nousua estämään. Palli piti oman soolopuheenvuoronsa, jossa suomaleita ei esiintynyt, mutta muita suomaleiden aseman nappaavia kansanryhmiä kylläkin. Pallista oli hyvää vauhtia tulossa tähtilaivaston omalaatuisin soolopuhuja.

Sisua tarvittiin ympäri maailmaa haava-aholaisuuden ensi merkkien havaitsemiseksi ja torjumiseksi. Paluu Impivaaralaiseen kansalliseen tyhjiöön ja omavarantoisuuteen kurottautuminen oli heidän toiveensa, koska sillä tavoin kansakunnista tulisi riippumaton kaikista ulkoisista vaikutteista. Niiden torjunta on suosiotaan maailman tasavalloissa nostavan toisenlaisen sisuaatteen kantajien päämäärä. Kahtiajakautuminen, kahden vastakkaisen sisuaatteen maailma, oli tulevaisuuden skenaariomme. Toisella puolella haava-aholaiset, toisella nuormoraalisen ryhtiliikkeen kannattajat. Maailma on nyt entistä vahvemmin hyvän ja pahan välisen taistelun tanner.

Comments

Anonymous said…
Uskotko oikeasti, että osaat kirjoittaa näppärästi sanailevaa humoristista (kepeähköä) poliittista analyysia?
latimeri said…
Minustakun ei tiedä, saatan lukea kaikki väärin ja kirjoittaan kaiken väärin, mutta oliko tuo vertaus 'upposi kuin veitsi uppovaan estoniaan'minä kun odotin,että siinä tulee vertaus'upposi kuin vanhaan ihmiseen', mutta sellaista voikaiketi käyttää vain niin nuoret jotka näkevät kolmekymppiset jo vanhoina. Uppoaa veitsi sitten mihin hyvänsä, kaikki se ja siitä on huono politiikkaa.

Popular posts from this blog

Kirjallisuus, valta ja vastuu -keskustelu huomenna

Sosiaalinen erakko

Surullisen hahmon ritari