Kirjallisuuden poliittisuus




Poliittinen kirjailija

Nawal El Saadawi on poliittisesti aktiivinen egyptiläiskirjailija, joka ei erota kirjallisuutta ja politiikkaa, pohjoista ja etelää, naista ja miestä, eikä muita kahtiajakoja toisistaan. Hän uskoo kaiken ykseyteen. Kirjailijan on luovuutensa avulla taisteltava epätasa-arvon poistamiseksi.


Nawal El Saadawin tähän mennessä suomennettu tuotanto esittelee erityisesti kirjailijan feministisiä, patriarkaattia kritisoivia tekstejä ja englanninnoksissa hän kertoo myös avoimesti elämästään, joka on ollut myös taistelua erityisesti naisten aseman parantamiseksi, mutta myös hiukan poliittista aktivismia Egyptin itsenäisyyden puolesta. Kysymys sukupuolten välisestä tasa-arvosta on El Saadawin mielestä osa laajempaa yleistä epätasa-arvoa koskevaa kysymystä niin etelässä kuin rikkaassa pohjoisessa.

”Miksi työväenluokka lakkoilee rauhallisessa Ruotsissa? Mistä johtuu erilainen epätasa-arvo naisten ja miesten, rikkaiden ja köyhien jne. välillä? Miksi
epäonnistuimme tasa-arvon luomisessa? Kysymys liittyy myös sanoihin, niiden luovaan voimaan.”

Kirjailija El Saadawille luovuus merkitsee rohkeutta olla dissidentti ja taistella tasa-arvon puolesta keinoin, jotka kirjailija parhaiten osaa – kirjoittamalla.
”Luovuus merkitsee rohkeutta yhdistää sielu ja ruumis toisiinsa. Luovuus saa aikaan minussa enemmän mielihyvää kuin mikään muu: seksi tai ruoka. Luovuus liittyy myös lapsuuteen ja oman kielen löytämiseen. Ihminen on luova, kotona, kun hän löytää toisen, joka uskoo myös tasa-arvoon ja rakkauteen, mutta myös itsensä, oman kielensä.”

El Saadawi on korjannut omaa suhdettaan toiseen ihmiseen eroamalla kahdesta aviomiehestään. Vasta nyt, yli 70-vuotiaana, hän kokee olevansa tarpeeksi kypsä rakkaus- ja muihin suhteisiin. Ihmisen kypsyminen on hidasta ja kestää oman aikansa.

El Saadawi on kotoisin köyhästä maalaisperheestä, jossa ei rakastettu itseä eikä toista.

”Lapsesta lähtien unelmoin Egyptistä lähtemisestä, mutta samalla hetkellä kun olin mielessäni lähtenyt, halusin palata takaisin. Olemme kaikki kodittomia, unelmoimme toisesta planeetasta, järjestelmästä.”

El Saadawin mielestä olemme kaikki sekoitus monia eri asioita: eurooppalaisuutta, afrikkalaisuutta, islamilaisuutta, aasialaista jne.

”Mitä enemmän sekoitusta meihin sisältyy, sitä parempi. Se tekee meistä suvaitsevaisempia.”

Eroon perinteistä

El Saadawi opettaa Duken yliopistossa ihmisiä pääsemään eroon uskonnollisen ja perinteisen kasvatuksen taakasta, löytämään oman luovuutensa ja kielensä.

”Kirjoittaminen on tabuista eroon pääsemistä. Kehotan oppilaitani ensin kirjoittamaan heidän lapsuutensa häpeällisimmästä hetkestä. Monet lapset on raiskattu ja he kärsivät edelleen lapsuuden amnesiasta. ”

Psykiatrin koulutuksen saanut ja Egyptissä lääkärinä työskennellyt El Saadawi loi täysin oman kurssin ”Creativity and Dissidence”, joka auttoi hänen oppilaitaan löytämään kätketyt luovat voimansa vastustaakseen kaikenlaista sortoa, olkoon se kielen, luokan, rodun, uskonnon, kielen tai kansallisuuden aiheuttamaa. Hän uskoo kielen mahtavaan voimaan.

”Sanat voivat olla voimakkaampia kuin aseet. Ne voivat mobilisoida alistettuja nousemaan ylös ja vastustamaan sortoa. Sanat voivat riisua hunnun mielen yltä ja saada ihmiset organisoitumaan poliittisesti heitä sortavien poliittisten regiimien ja lakien muuttamiseksi.”

Kun El Saadawi joutui 1989 vankilaan poliittisten mielipiteidensä vuoksi, hän ei saanut edes kynää ja paperia käyttöönsä. Viereisen sellin ilotyttö salakuljetti hänelle kulmakynän ja kaksi vessapaperirullaa, joille hän kirjoitti muutamassa kuukaudessa vankilamuistelmansa.

”Sain tukea vankilan ulkopuolelta olevilta ystäviltäni. Palasin takaisin koskemattomana, koska en koskaan hyväksynyt vankeutta. Vankilassa oleminen oli kehitykseni kannalta tärkeää, ilman siellä oloa en olisi koskaan tavannut yhteiskunnan köyhimpiä, ilotyttöjä, kerjäläisiä ja muita ihmisryhmiä.”

Muutamaa vuotta ennen vankilaan joutumistaan El Saadawi oli kirjoittanut kirjan tyttöjen klitorodektiasta, eikä hän voinut käyttää arabiaksi klitoris-sanaa.
”Naisten ympärileikkaaminen on lisääntynyt hunnunkäytön vuoksi: ympärileikattujen tyttöjen määrä on lähes 93 %. Ympärileikkausta harrastavat sekä islaminuskoiset että kristityt. Viime Egyptin-vierailuni aikana minun ei annettu puhua televisiossa naisten ympärileikkausta vastaan, koska pelättiin muslimiveljeskunnan reaktioita.”
Myös El Saadawin ensimmäisiä seksuaalisia kokemuksia oli klitoriksen poisto viisivuotiaana.

El Saadawi on kirjoittanut valaisevasti perheestään ja elämänvaiheistaan varhaisesta lapsuudesta aikuisuuteen asti omaelämäkerrallisessa A Daughter of Isis –kirjassaan, joka ansaitsisi tulla suomennetuksi.

Punertavaihoinen El Saadawi muistutti isäänsä. Pienestä pitäen hän inhosi oppitunteja keittiössä, koska siellä hän tunsi parhaiten naisten nöyryytyksen. Ensirakkauden El Saadawi koki 12-vuotiaana kuullessaan tuntemattoman vanhemman pojan laulavan.
Hyvin arvosanoin koulunsa päättänyt El Saadawi lähetettiin asumaan Kairoon tätiensä luokse. Alkoi tulevan feministikirjailijan uusi elämänvaihe aktivistina ja lääketieteen opiskelijana. Suvussa on riittänyt rohkeita naisia aiemminkin: isoäiti Sittil-Hajja löi Niilin rannalla sijaitsevan Karf Taflan kyläpäällikköä, koska hänen poikaansa, El-Saadawin isää, oli hakattu kahden vuoden ajan.

Kirjailijan poliittisuus

Poliittisuus on El Saadawin mielestä välttämättömyys luovalle kirjailijalle, jonka velvollisuus on edistää tasa-arvon lisääntymistä maailmassa. El-Saadawin puhe viliseekin jatkuvia kannanottoja paitsi naisten aseman, kielen, mutta myös maailman- ja kielipolitiikan puolesta.

”Vastustan Middle East –nimitystä, se on kielellistä uuskolonialismia. Kun menen Englantiin, sanon meneväni Middle Westiin, Yhdysvaltoihin matkustaessani puolestaan Far Westiin.”

El Saadawi on joutunut rohkeiden kirjoitustensa vuoksi usein vaikeuksiin Egyptin viranomaisten vuoksi. Viimeksi hän voitti oikeudenmukaisten tuomarien ansiosta oikeudenkäynnin valtiota vastaan, joka halusi riistää häneltä Egyptin kansalaisuuden.

Hän on kärsinyt myös kirjasensuurista. Viime vuonna kustantaja poltti The God Resigns – näytelmän ja The Fall of Imam –kirjan niiden liiallisen rohkeuden vuoksi.

El Saadawin ehkä suurimpia viimeaikaisia henkisiä voittoja on oikeus käyttää äidin nimeä. Nawaalin seuraava kirja julkaistaan siis nimellä Nawaal Zeynab El-Said. Rohkea naiskirjailija ja feministi jatkaa tinkimätöntä linjaansa – konkreettisista uhkista huolimatta.

”Jos haluat haastaa koko järjestelmän, kuten minä miehen ylemmyyden islamissa, joudut kärsimään seuraukset. Jopa vankilassaolo muuttuu siedettäväksi kirjoittamisen avulla.”

Rita Dahl

julkaistu Parnasso 4/2008:ssa

Comments

Popular posts from this blog

Kirjallisuus, valta ja vastuu -keskustelu huomenna

Sosiaalinen erakko

Surullisen hahmon ritari