Posts

Showing posts from May, 2007

Rajoja rikkomassa

Rajoja rikkomassa: naiset, kirjoittaminen ja media MalawissaKirjoittamisen ja julkaisemisen synty Malawissa ajoittuvat koulutusjärjestelmän syntyyn 1800-luvulla ja lähetyssaarnaajien työhön. Jo tässä vaiheessa erot miesten ja naisten koulutukseen pääsymahdollisuuksissa oli tärkeä naisten kirjoittamista määrittävä tekijä. Naiset kävivät harvemmin koulua, ja seurauksena vain muutamat naiset uskaltautuivat ryhtyä kirjoittamaan.Kuitenkin malawilaiset naiset olivat keskeisessä roolissa puhutun kirjallisuuden kehittäjinä ja ovat tähän asti olleet keskeisiä folklore-kirjallisuuden luojia. Itsenäisyyden jälkeisellä ajalla huomionarvoista on, että joukko malawilaisia naisia erottuu erinomaisina kirjoitetun kirjallisuuden luojina kansainvälisten mieskirjailijoiden rinnalla. Niinpä malawilainen kirjallisuus ylpeilee kirjailijoilla kuten Jack Mapanje, Walije Gondwe, David Rubaidiri, Tivambe Zeleza ja muilla nimillä. Walije Gondwen ja Emily Mkamangan kaltaiset naiskirjailijat kuuluvat tämän hetken…

Prosessin tulos

Google-runous tulee taasMaria SyväläVantaalla asuva toimittaja-runoilija Rita Dahl julkaisi vastikään uuden teoksen Aforismien aika, jossa hän hyödyntää hakukonetta. Dahlin teoksen takakansi lupaa teoksesta seuraavaa: ”Tämä on prosessin tulos eikä sen lopputulosta vielä tiedetä. Yhden pienen ihmisen pohdinta elämästä ja parisuhteista, vähän ironinen, kuuluu luokkiin: ahdistus.”

Rita Dahl, mitä ihmettä on google-runous?

- Hakukonerunous on yläkäsite internetin hakukoneen avulla koostetuille kollaasirunoille.Dahl korostaa, ettei 80-sivuista lopputulosta olisi syntynyt ilman tekijää, joka suunnitteli lopullisen muodon ja noudatti oman tajunnanvirtansa liikkeitä. Hän halusi kirjoittaa yhteiskunnallista, poliittistakin runoa, joka liikkuu mielen ja tajunnan monissa eri kerroksissa: niin yli- kuin alitajunnassakin.- Kone oli minulle vain väline, joka oli täysin tekijälleen alisteinen ja jolla pääsin toivomiini päämääriin. En käyttänyt hakutuloksia läheskään sellaisinaan, vaan yhdistin niitä t…

Aamulehden juttu

Google vastaa runoilijan kysymyksiinMaria SyväläJanne Nummelan viime vuonna julkaistu runoteos Lyhyellä matkalla ohuesti jäätyneen meren yli oli ensimmäinen Google-hakukonetta hyödyntävä suomalainen runokokoelma. Suomessa hakukoneita runoudessaan hyödyntävät ainakin Leevi Lehto, Ville-Juhani Sutinen, Teemu Manninen ja Karri Kokko. Lisäksi verkossa elää blogaavia runoilijoita.

Nyt on luvassa jatkoa. Vantaalla asuva toimittaja-runoilija Rita Dahl julkaisi vastikään uuden teoksen Aforismien aika, jossa hän hyödyntää oman kirjallisen kapasiteettinsa lisäksi nettikoneita. Kirja on osa Lasipalatsi Oy:n Kirja kerrallaan -kustantamon ja Runoyhdistys Nihil Interitin poEsia-runoteossarjaa.

Hakukonerunous on yläkäsite internetin hakukoneen avulla koostetuille kollaasirunoille. Kone on runoilijalle vain väline, joka on täysin tekijälleen alisteinen ja jolla pääsee toivomiinsa päämääriin.Dahlin teoksen takakansi lupaa teoksesta seuraavaa: ”Tämä on prosessin tulos eikä sen lopputulosta vielä tiedetä.…

Poema no Bar do Escritor

Bar do Escritorista (katso linkkilistasta) löytyy runoni brasilianportugaliksi. Tämä on Nokturnon sonettileikki, jokaisen säkeen viimeinen sana on tunnetun runoilijan (en nyt muista kenen) runosta, muut ovat omia sanojani.

This is my poem, published in Bar do Escritor (you find it in my link list) by Giovani Iemini. The poem is composed in Nokturno (www.nokturno.org). The ending word of every phrase is from previous famous poem, all the other words I have added myself.

in your starstruck eyes
crazy drunken people
walk hand
in hand and tear at
all those people
who touched
your applelike breasts
while you walked in the market-place

how cruel
the arched bridge of the temple
I stay in the middle of the market-place

to avoid the many hopeless
and uncaring sights
in the city


em seus brilhantes olhos
loucas pessoas bêbadas
andam de mãos
dadas e rasgam

todos aqueles
que tocaram
seus peitinhos de maça
enquanto você andava no mercado

quão cruel
a ponte arqueada do templo
eu permaneço no meio do mercado

para evitar os …

Runoilija uhanalaisena lajina

Tässä blogitunnelmia juuripäättyneestä Coimbran runoilijatapaamisesta: runoilija uhanalaisena lajina. 4 päivää kokosivat yhteen runoilijat vaikka mistä päin maailmaa ja runouden ystävät, lukijat. Loppujuhla oli San Marcosin upeassa palatsissa, joita nähtiin matkan varrella muitakin. Itse esinnyin avajaispäivänä huikeassa Joaninan kirjastossa kultaselkäisten niteiden ympäröimänä. Kommentteja tuli: vahva esiintyminen, vahva ääni. (Sivuhuomautuksena, että entuudestaan kova ääni muuttuu vain kovemmaksi, jos opiskelee laulua.) Irlantilainen Macrada Woods ihastui Human ape-runon lopun Jimi Pääkalloon: häntä kuulemma alkoi aina naurattaa, kun hän ajatteli esitykseni loppua (se loppui tähän runoon). Kokous veti puoleensa erilaisia, hienoja runoilijoita päihdemyönteisestä, mutta hienosta runoilijasta Stephen Rodeferistä angolalaiseen Chó de Guriin, kapverdeläiseen José Luíz Tavaresiin, brasilialaiseen Márcio-Andrehen, portugalilaiseen João Rasteiroon.

Pedro Manuel Baptista sai Vitor Matos e Sán…

Inêksen kyyneleet

Inêksen kyyneleet vuotavat poskilla jotka ovat
surulliset tällä puolen muuria, hän itkee
kyyneleistä järven, meren, jonka
lumpeille sudenkorento hellästi
laskeutuu, pohjassa lehtiä
liikuttaa Inêksen syvää
syvempi huokaus, ja
Pedro tekee kaikkensa että
he saisivat olla yhdessä elämänsä
loppuun asti kaukana Constancasta, minne
kyyneleet eivät ylety ja kun Inês alkaa itkeä
toden teolla, tuhannet renkaat helmeilevät Quinta
das Lagrimaksen vaaleanvihreän veden pinnalla, ne
helmeilevät usein, koska Inês muistaa vielä kaukana muurin
takana kuinka Santa Claran luostariin saapui eräänä päivänä muutama mies

Bota Alta - Korkea saapas

Image
Perinneruokaa kosmopoliittisessa ilmapiirissä

Chiadon kupeesta, Largo de Camõesilta alkava Bairro Alto on parhaimpia paikkoja ruokailuun ja huvitteluun Lissabonissa. Kapeilla kivikujilla on vieri vieressä pieniä, kotoisia ravintoloita ja kapakoita, tascoja. Rua da Atalaialla lissabonilaisesta yöelämästä kiinnostunut kulkija voi pujahtaa baarista toiseen ja puolenyön jälkeen johonkin trendikkäistä klubeista. Frágil ja Fatima Lopes ovat klubeista suosituimpia ja trendikkäimpiä. Rua da Atalaian varrelta klubeja löytyy joka makuun tavanomaisemmasta dekadentimpiin baareihin.Ennen yöelämään tutustumista on hyvä syödä tukevasti vaikka Rua da Atalaian ja Travessa da Queimadan kulmassa sijaitsevassa Bota Alta (Korkea saapas)-ravintolassa, jonka nimeen liittyy mielenkiintoinen tarina. -Setäni osti tämän entisen tavernan ja mietti sille hyvää nimeä. Hän kuunteli Amália Rodriguesin Fado a Timpanasia ja kuuli laulusta sanat Bota Alta (Korkea saapas). Hän päätti, että tuossa on hyvä nimi ravintolall…

Between beauty and the horrors

Rakkaat lukijat, voitteko ystävällisesti oikaista englantiani, jos oikaisemisen tarpeita on. Suoraan minulle tai kommenttiboksiin.

Rita DahlBeauty in between horrorsLahti International Writers´ UnionWhy do beauty and horror have to be separated - in literature, art, or in real life? Where did we get this binarity – once more? Could the rainbow exist with all its´ colours in between all the horrors surrounding us? This idea is by no means new, it has been realized already since writers from the Greek and Roman antiquity. Both the beautiful and horrendous sides of life had been present already in the comedies and tragedies of Aristofanes and Euripides. Life is by no means coherent and united, but ambivalent, all the time changing, many-sided, it includes both beauty and horrors.Since the time of antiquity, there have been more of the writers that have dealt with both the beautiful and horrendous sides of life. The belief in unity has won only amongst the writers that have defended their …

Näin unen

Viime yönä näin unen, josta muistan ainakin lyhyen fragmentin. Yleensä ottaen näen paljon unia, mutta en juurikaan muista niitä aamulla herätessäni (REM-vaihe kaukana takana). Unissani seikkailevat paremmin ja huonommin tuntemani henkilöt, eivät niinkään täysin tuntemattomat ilmestykset. Kuten unissa on tapana, jotakin on nyrjähtänyt sijoiltaan, niin tässäkin, mutta muistakaa: uni ei ole kannanotto kenenkään/minkään osalta.

Sain tehtäväkseni haastatella nuorta, nousevaa vihreää politiikkoaJohanna Sumuvuorta (jonka kanssa olen ollut samaan aikaan HYY:n Vihreissä, ja näin hänet muuten eilen illalla Uutisvuodossa eli linkki on ilmeinen). Menin eduskuntaan, koska hän oli jossakin konferenssissa, sieltä hänet bongaisin. Konferenssi oli jo alkanut: en viitsinyt mennä sisään. Oven ulkopuolella istui runoilija Teemu Manninen. Kysyin Teemulta, mitä hän siellä teki. Teemu ei oikein osannut vastata: tuntui siltä, ettei konferenssi juuri kiinnostanut häntä. Katselin Teemun takkia, joka oli etumuks…

Kirjamaailman tabut

Hala El-BadryTabu

Mutta jonkin ajan päästä yksi heistä, jotka olivat puolustaneet vapaampaa ilmaisua, erotettiin Palaces Organizationin kulttuuripäällikön virasta. Sama organisaatio on julkaissut The Meal –tarinan, jossa kuvattiin avioliiton ulkopuolista seksiä.Presidentti Hosny Mubarak totesi jokavuotisessa kirjamessuilla pidettävässä tapaamisessa intellektuellien kanssa, että Al-Azherin sensuuri on sovellettavissa vain uskonnollisiin kirjoihin. Mutta hän sanoi myös, että valtiolla on oma järjestelmänsä, omat harkintansa ja sitoumuksensa julkaisemiaan kirjoja kohtaan. Valtiolla on myös täysi oikeus asettaa kriteerit valtion nimissä julkaisemille kirjoille. Muita, jotka haluavat toisenlaiset olosuhteet, hän kehotti hakeutumaan yksityisiin kustantamoihin. Viesti oli selvä.Tietysti monia kirjallisia töitä takavarikoidaan tuonkin jälkeen. Takavarikoituja tekstejä ovat muun muassa Mohamed Abd El-SalaminThe Beautifuls ja Samir Mohamed AlynThe Falconer. Mutta nämä takavarikoinnit, jotka josk…

Dalmira Tilepbergenova

Dalmira TilepbergenovaRunoja

LeilaRunoja Majnunista
Päivät kulkevat ohitse kiireesti hälyssä, maailma uhkaa jäädä rakastamatta.Missä on sinun siunauksesi, Kaikkivaltiasjos minulla ei ole runoilijaa, beduiinia vierelläni.
Varikset kiertelevät pahaa ennustaen,hallitsija valehtelee, runoilijat kuolevat vaieten,vain minua järjetöntä onnisti:odotan edelleen sinua, rakkaani.
Näen maailman jossa sinua ei ole,vaikka asun samalla maalla vierelläsi,kaipauksella ja piinalla likaan itsenirukoillen väkijoukossa hellän katseesi kosketusta.
Sieluni ahdistuu kaipauksestaja yöt ilman rakkauttasi ovat vastenmielisiä.Äänettömyys on sydämetön seinäjoka jakaa maailmamme kahteen suruun.
Tyhjässä sielussa kuin palaneessa puutarhassakannan rakkauden epätavallisia punnuksia.Mutta ylistysrunoilija opettelee unohtamaan kaiken ja ottaa murehtimatta lemmikikseen tiaisen.
Tai hylkää hoviseurueensa ja käy kauppiaiden joukkoontai menee naimisiin jotta voi sanoa ”kuulun hänelle”…Onko Damaskoksesta todellakin tullut typerys…

Mene metsään puille laulamaan, villivarsa

- Laulajan ammatti vaatii määrätietoista kouluttautumista ja kuria, mitkään syntymässä saadut hyvät geenit eivät siihen yksin riitä. Samaa hän vaatii itseltään pedagogina.- Opettajan tulee olla nöyrä tehtävänsä edessä ja silti päättäväinen ja tietoinen siitä, mitä tekee. Jokainen oppilas on yksilö, joka tulee saattaa toteuttamaan itseään. Siihen ei päästä jankuttamalla iankaikkisesti jotain samaa ääniharjoitusta tai muuta vakio-ohjelmistoa kaikille. Ei ole mitään yleispätevää metodia, hän sanoo.Mene puolukkametsään ja laula puiden latvoille, hän on kehottanut joillekin oppilailleen, jos nämä ovat arkailleet laulamista, ei piruillakseen, vaan koska metsässä voi estoitta laulaa omaksi iloksi ja samalla kuulostella äänen helppoa sointia.Kirjassa hän muistelee paitsi omaa uraansa ja värikästä elämäänsä ylipäätään, myös laulaja- ja opettajakollegojaan sekä muutamia tunnettuja oppilaitaan. Karita Mattilaa hän kuvailee kirjassa "villivarsaksi".

Kirjasensuuri Egyptissä

Hala El-BadryTabu

Israelin armeijan vuoden 1967 voiton, josta seurasi Siinain miehitys Suezin kanaalille asti ja suuri kriisi ihmisten ja vallanpitäjien välillä, jälkeen presidentti Gamal Abd El-Naser käynnisti egyptiläisten sanomalehtien ja julkaisujen sensuurin. Hän asetti Valtion tietopalvelun alaiset sensorit. Valtion tietopalvelua kontrolloi Tietoministeriö. Sensorilla oli tapana istua toimituksessa toimittajien keskellä ja hän seurasi kaikkea julkistettavaksi valmistettavaa ennen painoon menoa. Päätoimittajalla ei ollut oikeutta antaa painoonmenokäskyä ennen kuin sensorin analyysi oli tehty ja hyväksytty. 1952 kesäkuun vallankumouksen jälkeen kaikista sanomalehdistä tuli valtiollisia, ja ainoa hallituspuolue Arab Socialist Union päätti niistä. Sensorilla oli tapana istua sanomalehden toimistossa toimittajien kanssa ja tarkistaa kaikki ennen julkaisemista. Yhdelläkään päätoimittajalla ei ollut oikeutta julkaista mitään ennen kuin sensori oli allekirjoittanut ja hyväksynyt sen.Pres…

Runous menee kaduille Coimbrassa

Juttu RTV:n nettisivuilta (Radio e Televisão Portuguesa). Tiivistän muutaman pääpointtiin:

-Runoilijaviikon teemana on "Runous ja väkivalta". Kokouksen koordinaattori Graca Capinha muistuttaa, että runous on myös konfliktien ehkäisyä ja -lievitystä. Hän muistaa mm. kuinka israelilainen ja palestiinalainen runoilija halasivat toisiaan. Kokouksesta on seurannut myös kansainvälisiä runoilija-avioliittoja.
-Tapahtuma lähti käyntiin 1992, ja oli omistettu Walt Whitmanin muistolle. Päämääränä oli viedä runous salongeista kaduille: demokratisoida runous. Mutta runous elää molemmissa paikoissa: aamupäivisin on sessioita yliopistolla, iltaisin runoilijat lukevat runojaan alkukielellä kaduilla. Esiintymispaikat ovat muutenkin olleet yllättäviä: Nobel-runoilija Seamus Heaney on esiintynyt Conimbrigan raunioilla. Minä esiinnyn muuten enemmän salongin puolella: kultaselkäisten kirjojen keskellä, mahtavassa Joaninan kirjastossa Coimbran yliopiston pääaukiolla.
-Tänä vuonna tapahtuma laajenee…

Maaria Pääjärvi Aforismien ajasta

Rita Dahlin Aforismien ajasta

On kiinnostavaa seurata keskustelua, jota Rita Dahlin uutuuskokoelmaAforismien aika(poEsia/Kirja kerrallaan, 2007) on aiheuttanut. Suurimpana aiheuttajana on tietysti Dahl itse, hän on kirjoittanut vastineet Kiiltomadon ja Hesarin arvosteluihin, ja ihan hyvä niin. [Aforismien aikaan liittyvää keskustelua voi ehkä luontevimmin seurata Dahlin blogin kautta, jossa tekstejä on ilmestynyt kootusti ja linkitkin ovat paikallaan].

Lueskelin Dahlin kokoelmaa jo taannoin, ja aloin pohtia siitä kirjoitettuja arvosteluja, siis lähinnä Kiiltomadon ja Hesarin. Tyyliltään ne ovat molemmat hyvin erilaisia, Kiiltomadon kriitikko ampuu kyllä aika erikoisella tavalla, Hesarin teksti taas on pintaraapaisu, jonka Kuisma Korhonen tekee vähän niinkuin "siinä sivussa" käydessään läpi suomalaisen runouden kenttää. Mietin sitäkin, että itse en olisi kirjoittanut Aforismien ajasta ensimmäisellä tai toisellakaan tavalla. Miten sitten olisin, tai miten kirjoitan - kun kerran …