Sarjakuvataiteilija Ekebom






Sarjakuvataiteilija Terhi Ekebom

Sarjakuvataiteilija Terhi Ekebom on julkaissut kaksi albumia ja hänen sarjakuviaan on jatkuvasti esillä niin kotimaassa kuin ulkomailla. Ekebom kuuluu Suomen nuoren polven lahjakkaimpiin sarjakuvataiteilijoihin.

-Olen piirtänyt siitä lähtien kun kynä pysyi kädessä. Piirtäminen on ollut minulle aina tärkeä tapa ilmaista itseäni. Sarjakuvan löysin vasta yli 20-vuotiaana Taideteollisen korkeakoulun viikon mittaisella sarjakuvakurssilla. Viikko ei riittänyt välineen haltuun saamiseen. Asia jäi hautumaan useiksi vuosiksi, kunnes aloin piirtää kotona öisin kuva kuvalta kasvavaa tarinaa, josta tuli lopputyöni visuaalinen osa ja ensimmäinen oma albumini A Cow´s Dream. Löysin sarjakuvantekijän identiteettini sen yhteydessä.

Ekebom on valmistunut kuvataideopettajaksi Taideteollisesta korkeakoulusta ja graafiseksi suunnittelijaksi Evtekistä. Hän hankkii elantonsa enimmäkseen graafisesta suunnittelusta ja kuvittamisesta. Sarjakuva on kuitenkin Ekebomin intohimo, jolle hän omistaa kaiken leivänhankkimiselta liikenevän ajan.

Ekebomin kahden täyspitkän albumin, A Cow´s Dream (Napa-tuote 2001) ja Timo Teräsahjon novelleihin perustuvan Uusissa maisemissa (Asema 2005) lisäksi hänen näyttelyitään nähdään jatkuvasti koti- ja ulkomailla. Ekebomin seinämaalauksia oli esillä Roubaixissa Ranskassa viime vuonna, myöhemmin myös Milanossa, ja näyttely on ollut esillä Kanadassa. Viime vuonna Ekebomin työt kiersivät Hollannissa, Belgiassa ja Ranskassa.

Ekebom ei ole ainoa Taideteollisesta korkeakoulusta (TAIK) valmistunut tai siellä vielä opiskeleva sarjakuvataiteilija. Hänen lisäkseen TAIKissa opiskelleet Matti Hagelberg, Uudenmaan läänintaiteilijanakin toiminut Katja Tukiainen, Tommi Musturi, Jenni Rope ja Mikko Väyrynen.

-Myös muista taiteen alan oppilaitoksista on valmistunut kiinnostavia tekijöitä. Ville Ranta on opiskellut yleistä kirjallisuustiedettä, Mika Lietzén on valmistunut englantilaisesta filologiasta ja opiskellut myös kirjallisuutta. Graafinen koulutus saattaa olla vahvana taustalla jo pelkän välineen luonteen takia, mutta myös siksi, että sarjakuvantekijän kehittyminen vaatii jonkin verran omakustannejulkaisuita.

Graafisesti suuntautunut tekijä hallitsee myös painotyön toteuttamisen. Ulkomailla huomiota on herättänyt erityisesti suomalaisten pienkustanteiden korkea graafinen laatu.

Antologioista albumeihin

Ekebomin tie sarjakuvataiteilijaksi on kulkenut tuttua tietä, näytönpaikkoina toimineista antologioista omiin albumeihin.

-Suomessa tehdään kiinnostavia antologioita, joita myydään myös ulkomailla. Kotimaassa julkaisseelle antologia voi toimia näyteikkunana maailmalla. Kustannussopimuksen ulkomaille saa käsitykseni mukaan todennäköisemmin tarjoamalla valmista albumia, josta ennestään tuntemattoman tekijän työtä ja taitoja on varmempi tarkastella.

A Cow´s Dreamissa käsitellään vanhemmuutta, identiteettiä, rakkautta ja vastuuta lehmäsisaren ja kaurissisaren kautta.

-Jonkun pitää kantaa vastuu ja se on monesti tylsää, mutta luo turvaa. Lehmäsisar ottaa vanhemman roolin, hän on rutiininomainen ja turvallinen. Kaurissisar ei löydä rooliaan vanhempana heti, hän ei halua olla tylsä työjuhta: hänen villi ja aistillinen kaurisluontonsa ei siihen helposti taivu. Nuoruus päättyy liian nopeasti ja hän säikähtää kaikkia vaatimuksia ja karkaa. Lehmäsisar puolestaan kaipaa rakkautta, ja olettaa saavansa sitä palkaksi jäämällä huolehtimaan peurasisaren miehestä ja lapsista.

Rakkaus ei tule kuitenkaan uurastamalla, eikä palkaksikaan: sen saaminen on onnenkauppaa, johon liittyy yllättäviä velvollisuuksia.

-Kauris löytää tasapainonsa ja lehmä jatkaa rakkauden etsimistä: kauris- ja lehmäihmisetkään eivät ole yksioikoisia. Tummat värit ja raskas tunnelma korostavat sitä, että ollaan tekemisissä asioiden synkkien alkujuurten kanssa.

Uusissa maisemissa –albumissa Ekebomin piirrosjälki on ilmavampaa ja liikkuvampaa: tarinassakin ollaan koko ajan liikkeessä. Tapahtumat pitää yhdistellä vihjeistä, jolloin luonnosmaisempi jälki on perusteltua.

-Molemmissa albumeissani liikutaan ihmiselämän kipeissä kohdissa. En halua tehdä hassuja ja helppoja tarinoita. Tunteiden ja valintojen käsittely on minulle tärkeää. Visuaalinen tyylini ei ole kovin tyyliteltyä, koska jos haluaa esittää tunteen vahvasti, voimakas tyylittely ei välttämättä tue sitä. Joskus haluaisin piirtää jollain tietyllä tyylillä, mutta huomaan, etteivät minua kiinnosta tarinat, joihin tyyli sopisi.

Comments

Popular posts from this blog

Kirjallisuus, valta ja vastuu -keskustelu huomenna

Sosiaalinen erakko

Surullisen hahmon ritari