Kaksoisidentiteetin kantaja

Eurooppalainen uranainen – ja muslimi

Aina kun ihmiset saavat tietää, että sveitsiläinen Jasmina El-Sonbati on alunperin Egyptistä ja että hän on muslimi, he hämmästyvät. Jasminan vaalea iho on peritty itävaltalaiselta äidiltä. Isä on egyptiläinen muslimi.

-Hämmästys johtuu toisaalta siitä, että minua pidetään perinteisenä uhriksi joutuneena musliminaisena, mutta olenkin itsellinen, omasta elämästäni päättävä nainen, joka ei istu perinteisiin mielikuviin musliminaisesta.

Jasmina ei pidä burqhaa, hän päättää itsenäisesti omasta elämästään, eikä hän ole avioitunut ja saanut lapsia. Hän elää kuten kuka tahansa eurooppalainen kaupunkilainen uranainen.

-Silti minussa on tämä „näkymätön“ elementti, olen rajoja ylittävä musliminainen. Minusta tulee muslimi aina kun joudun arabien joukkoon.

El-Sonbati syntyi Wienissä, jossa hänen vanhempansa tapasivat ja menivät naimisiin 1950-luvulla. Sitten perhe muutti Kairoon, mutta palasi Sveitsiin Jasminan ollessa teini-ikäinen.

-Meidän piti olla Sveitsissä vain yksi vuosi, mutta tämä toinen exodus johtikin maahanmuuttoon. Luettuani kymmeniä kirjoja, joissa käsitellään muukalaisuutta ja toiseutta, olen päättänyt kutsua maahanmuuttoamme „elinikäiseksi vuodesta vuoteen maahanmuutoksi“ tai „loppumattomaksi tarinaksi“.

Perinteiset perheroolit

Jasmina uskoo vakaasti siihen, että musliminaisilla on yhtä paljon vapautta kuin naisilla missä tahansa päin maailmaa.

-Sukupuolikysymyksiä ei ole ratkaistu joidenkin avainkysymysten osalta. Egyptissä naisilla ja miehillä on laillisesti samat oikeudet, eikä maassa ole käytännöllisesti katsoen yhtään kotitaloutta, joissa naiset eivät kävisi myös töissä. Johtuuko tämä korkeasta koulutustasosta vai siitä, että naiset haluavat nähdä kättensä töiden hedelmät.

Sen sijaan perheessä vaikuttavat edelleen perinteiset roolit. Naiset ja miehet asuvat vanhempiensa kotona avioitumiseen asti. Naisten on hyväksyttävää lähteä kotoa jo ennen avioitumistaan, mutta vain harvalla on varaa siihen.

Naisten ja miesten vuorovaikutus on nykyään avoimempaa, ja heillä on mahdollisuudet tutustua toisiinsa ennen avioliittoa.

-Mutta miehen casanovan maine kiirii eteenpäin kaikissa arabimaissa. Naiset ja miehet ovat siis „vastuussa“ yhteiskunnalle, joka määrää kaikesta. Ihmisten puheet voivat tuhota yksilön maineen. Naisten maine on edelleen enemmän valokeilassa, mutta myös miehiä seurataan. Yksityinen alue on kaventunut, yhteiskunta on laajentunut

Tärkeässä roolissa

Naisten rooli egyptiläisessä yhteiskunnassa on merkittävä. Naisasianajajat työskentelevät naisten oikeuksien eteen; että naiset saisivat oikeutta esimerkiksi avioerotapauksissa. Mediassa työskentelevillä naisilla on samat mahdollisuudet edetä urallaan kuin miehillä.

-Silti egyptiläiset naiset ovat kuin lapsia, jotka haluavat totella vanhempiaan, etteivät saisi liikaa toruja. He ovat kuin hyvinkasvatettuja tyttäriä, jotka haluavat välttää isän vihaa. Minusta tämä on väärin: vapaus edellyttää taistelua, koska ilman sitä ei voi saavuttaa mitään.

Egyptiläisten naisten itsenäisyydenhalu ei ylitä tiettyä, sallittua rajaa: sama nainen, joka taistelee naisten kansalaisoikeuksien ja itsemääräämisoikeuden puolesta parlamentissa voi vastustaa naisten matkustamista ulkomaille omin neuvoin, asumista yksin omassa asunnossa tai seksisuhdetta ennen avioliittoa.

Näin sanoessaan Jasminassa puhuu hänen eurooppalainen, itsellinen puoliskonsa, joka sallii hänelle kaikki nämä „etuoikeudet“, vailla mitään uskonnon tai perinteiden mukanaan tuomia tunnontuskia.

Itsenäistyminen vei aikansa

Jossain vaiheessa teini-ikäänsä Jasmina oli tulla skitsofreeniseksi.

-Minun piti olla kotona sekä egyptiläinen että eurooppalainen. Kaikki muut saivat olla vapaammin koulussa kuin minä. Äitini oli pienestä, katolisesta kylästä, ja muslimien tiukat kasvatukselliset rajoitukset olivat hänellekin tuttuja. Vei aikansa, ennen kuin kykenin tulemaan itsenäiseksi ja päättämään täysin omasta elämäntavastani.

Nyt kaikki menee hyvin: Jasmina on englannin ja ranskan kielen opettaja baselilaisessa lukiossa. Hän on myös Forum for a Progressive Islamin varapuheenjohtaja, joka vapaa-ajallaan yrittää edistää islamin edistymistä ja vanhoillisista asenteista vapautumista.

-Välillä tunnen itseni täydelliseksi ulkopuoliseksi Egyptissä, jossa en asetu osaksi juonta ja toisaalta myös Euroopassa, jossa minulta puuttuvat niin monet kokemukset, jotka ikäiseni eurooppalaiset naiset ovat läpikäyneet.

Silti hän uskoo saaneensa kaksoisidentiteetistään enemmän kuin menettäneensä.

-Olen joustavampi ja spontaanimpi uusissa tilanteissa. En luovuta helposti, jos haluan jotakin. Ymmärrän erilaisia vähemmistöjä. Loputtomat keskusteluni erityisesti isäni kanssa siitä, mikä on hyväksyttävää ja mikä ei ole, ovat avanneet mieleni toisten erilaisille ajatuksille ja käsityksille, jotka poikkeavat omistani. Loppu hyvin, kaikki hyvin, kuten saksalainen sananlasku kuuluu.


tulossa julkaisuun


Comments

Popular posts from this blog

Kirjallisuus, valta ja vastuu -keskustelu huomenna

Sosiaalinen erakko

Surullisen hahmon ritari