Peleillä pojat kirjastoihin

Peleillä pojat kirjastoon

Leppävaaran kirjaston nuoriso-osaston perällä sijaitsevassa Game Pointissa on hauskaa. Pelien avulla pojista saadaan ehkä tulevaisuudessa kirjaston asiakkaita.

Turkkilais-suomalainen Murat, 12, pelaa FIFA World Cup –jalkapallopeliä kommentoiden kanssapelaajien edesottamuksia: ”Joni, sä teit jo yhden maalin, sovittiin, ettet enää tee.” Jani, 12, vastaa: ”No kun sulla on parempi jengi.” Muratin mielestä Joni saa koko ajan vapareita, muttei onnistu viemään silti palloa maaliin. Sahandkin pelaa jalkapalloa.

Erikoiskirjastovirkailija Marko Forstenille Murat huomauttaa tämän kovista otteista. Ja Marko tosiaan kamppaa aika tiheään.

Sakari, 9, ja Aju, 11, pelaavat tennistä, kun Murat vaihtaa lennosta jalkapallosta tennikseen. Sakari ja Aju ovat kavereita. Kaveriporukoita käy huoneessa paljon.

Jalkapallo on kaikkien poikien lempipeli. Tenniksestä pitävät enemmän tytöt, joille on tulossa tanssipeli pelipisteeseen.

Pelikoneita on kaksi, ja niissä pyörii joka viikko kaksi peliä koko viikon ajan. Nyt on vuorossa FIFA World Cupin lisäksi tennispeli Top Spin. Pelikoneena on Xbox 360.

Mediakasvatusta ja sosiaalisia taitoja

-Idea Game Pointiin tuli musiikkiosaston ja Pointin toimistopäällikkö Robin Marcukselta, joka kertoi Tukholman Nackan kirjastossa tutustuneensa vastaavaan pelipisteeseen, kertoo Marko Forsten, joka päivystää Game Pointissa vuorotellen Pointista vastaavan erikoiskirjastonhoitaja Eeva Jäppisen ja palveluvirkailija Gani Nezirin kanssa.

Marko on itsekin vanha pelaaja, jonka kädessä kuluivat myös kirjat, erityisesti tietokirjat. Hän tietää, että kun pojat on kerran saatu koukkuun, he voivat siellä pysyäkin.

-Pelaaminen on hyvä tapa houkutella nuoria kirjastoon ja saada heidät kiinnostumaan ehkä kirjoistakin. Pelihuone on tuonut osastolle kokonaan uusiakin kasvoja.

K-18-pelejä pelipisteeseen ei hankita, koska pelihuoneessa käy enimmäkseen 12-13-vuotiaita.

-Joskus olen saanut selvittää, miksi emme hanki räiskintäpelejä emmekä K-18-ikärajalla varustettuja pelejä.

Henkilökunta kertoo nuorille myös, millaisia muita pelejä on tarjolla toimintapelien lisäksi.

Pelaaminen kehittää myös sosiaalisia taitoja. Pelatessa oppii myös tietotekniikkataitoja ja englantia.

Pelipisteen ulkopuolelle on sijoitettu pelejä käsittelevää kirjallisuutta, mutta ympärillä on myös koko nuoriso-osasto kirjoineen.

Nuoret mukana suunnittelussa

Pelipisteen suunnittelu alkoi alkuvuodesta 2006. Ensin ideoitiin, suunniteltiin kalustusta ja mietittiin, mitä pelejä valitaan.

Pelien valinnassa auttoivat kirjastossa työelämän tutustumisjaksoaan suorittavat nuoret, jotka kertoivat, mitkä pelit ovat suosittuja nuorten keskuudessa. Pelihuone on koristeltu värikkäillä graffiteilla.

Nuoret ovat löytäneet Game Pointin. Asiakkaita on parin tunnin aikana parikymmentä. Pelaajat vaihtuvat sulassa sovussa, eikä järjestyshäiriöitä ole ollut.

Game Pointiin haluttiin luoda pelaamiselle myönteinen ilmapiiri, eikä pelaamiseen suhtauduta tuomitsevasti.

julkaistu uusimmassa Kirjasto-lehdessä

Game Point on avoinna Leppävaaran kirjaston nuoriso-osastolla maanantaista torstaihin kello 15-17.

Comments

Popular posts from this blog

Kirjallisuus, valta ja vastuu -keskustelu huomenna

Sosiaalinen erakko

Malawi folk-tale