Fernando oli erilainen

”Fernando oli erilainen. Ei ainoastaan fyysisesti - hän huolehti painostaan - mutta ennen kaikkea käytökseltään. Aina hermostunut, hänen työnsä riivasi häntä aina. Hän sanoi usein, ettei voi tehdä minua onnelliseksi, koska hänen työnsä vie niin paljon aikaa. Yhtenä päivänä hän sanoi minulle, ”Nukun hyvin vähän, kynä ja paperia pöydän vieressä. Herään yöllä kirjoittamaan - minun täytyy kirjoittaa ja se olisi väsyttävää - rakkaani ei voisi nukkua kunnolla”. Samaan aikaan hän pelkäsi ettei voisi tarjota minulle elintasoa, johon olen tottunut. Hän oli päättänyt, ettei työskentelisi joka päivä: hän tarvitsi aikaa omalle työlleen, joka oli hänen elämänsä. Hän oli tyytyväinen pelkästään välttämättömiin elintarpeisiin: muun suhteen hän oli välinpitämätön. Hän ei ollut kunnianhimoinen eikä itsekäs. Hän oli rehellinen ja uskollinen. Hän sanoi minulle: ”Älä kuvaa minua kenellekään runoilijana. Enintään sano, että kirjoitan säkeitä.” (Ophélia Queiroz, 1931, käännös Rita Dahlin)

Comments

Popular posts from this blog

Kirjallisuus, valta ja vastuu -keskustelu huomenna

Surullisen hahmon ritari

SLE ei estä pianistia toteuttamasta unelmiaan